Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

23 juli 2005

Sena bussar

Jag har tidigare (27 april) berättat om busslinjenätet i Malmö och det biljettsystem man har där.

Bara för att slippa få samma kommentar som då, så används samma biljettsystem inte bara i Skåne län, utan också i Jönköpings län, Östergötlands län mfl. Så det här handlar således inte specifikt om Malmö, utan gäller faktiskt hela landet, även om biljettsystemen skiljer. Kärnan i resonemanget nedan är dock tillämplig överallt
(fast inte nästa stycke).

Biljettsystemet gör att man kan hålla koll på hur folk åker (egentligen hur en person med ett visst kort åker) och kan därmed anpassa linjesträckning och tidtabell efter hur folk åker. Man får därmed en effektiv kollektivtrafik. Det här har man nyttjat i Malmö (som jag skrev om tidigare).

Trots att man har uppgiften, så verkar man inte dra någon lärdom av hur lång tid det tar att köra vissa sträckor. Många bussar, som går samma väg nu som innan, dras fortfarande med samma förseningar som innan. Detta gäller i många städer jag besökt (det är många), dock inte i alla. Har man inte automatisk insamling av uppgifter, så har man folk ute då och då som tar tiden manuellt.

Varför tar man inte och justerar tiderna, så att folk slipper reta sig på att bussarna ständigt kommer försent? Det är ju enkelt. Informationen har man, så det är ju bara att använda huvudet.

Det kan väl inte vara så illa att trafikplanerarna saknar förmågan att använda huvudet? Fast man kan ju anta att man tycker att förarna ska bryta mot gällande hastighetsbegränsning, så att man därigenom sparar pengar. Vilken annat skulle skälet kunna vara, när man vet att bussen tar 12 minuter på en viss sträcka under rusningen och bara 10 annars och man trots det anger 10 minuter i tidtabellen under rusningen?

Det här har diskuterats förr, i samband med förarnas så kallade "kisspauser" och då var skälet just att det skulle bli dyrare, även om man inte specificerade hur det skulle bli dyrare.

Jag kan dock inte se någon fördyring. Bussarna skulle ju inte ta längre tid på sig än idag. Det enda man skulle åstadkomma är att kunderna (passagerarna) skulle bli mindre irriterade, eftersom bussarna då skulle gå enligt tidtabell. Kunderna skulle således kunna lita på tidtabellen och kunna vara nöjda med kollektivtrafiken.

Dessutom, så skulle förarna slippa känna sig stressade, slippa bryta mot hastighetsbegränsningen. Så jag förstår inte varför man inte löser problemet (justerar tidtabellen efter verkligheten).

0 Kommentarer:

<< Hem