Höga broavgifter
Att köra över Öresundsbron till Danmark, är inte billigt. Det är till och med dyrt - 285 SEK enkel resa. När bron byggdes/var klar diskuterades priserna en hel del och avgiften skulle, åtminstonde då, anpassas med avgiften för färjeöverfarten i Helsingborg (290 SEK). Vill man åka över Stora bältbron, så kostar det 200 DKK, c:a 250 SEK.
Öresundsbron skulle säkert tjäna på en prissänkning. Som det är nu, så verkar bron rätt lite använd. Det är inte direkt kö om jag säger så (varken nu eller annars, enligt folk i Malmö). Sätter man för högt pris, så nyttjas en tjänst dåligt. Kommer man under den magiska prisnivån så ökar antalet som nyttjar tjänsten drastiskt för varje sänkning, till en viss nivå. Så genom att steg för steg sänka priset, så är det lätt att komma fram till vilket pris som marknaden anser är det rätta (praktisk marknadsekonomi). Rätt pris och fler nyttjare brukar ge mer intäkter än högre priser och färre nyttjare.
Lite märkligt dock att Öresundsbrons priser kan påverkas av färjepriser. När byggföretag och andra har "prissamarbete" så är det olagligt, konstigt att det inte är olagligt när broföretag och färjeföretag har det... Något för EU att titta på?
Nåja, man kan åka tåg till Köpenhamn istället och de priserna är lite rimligare, 87 SEK.
Ströget (gågata i Köpenhamn), som jag minns som en trivsam gata med små mysiga affärer med hyfsade priser, har blivit allt för kommersialiserat. Mysigheten är borta och priserna har skjutit i höjden. Mycket är dock mysigt fortfarande som exempelvis Nyhavn.
Etiketter: marknadsekonomi
3 Kommentarer:
Är det bra då att biltrafiken för t ex privatpersoner ökar? Det är ändå rätt så mycket trafik i både Malmö och Köpenhamn.
Jag tar alltid tåget, som ofta är rätt så fullsatt. Men många som har familj tar bilen. De anser att det blir billigare. Inte för att jag riktigt vet hur de räknar för det är ju annat än rena biljettpriserna som ska räknas också om man tar bilen, bensin, parkering etc.
Jag gillar fortfarande att gå på Ströget. Det är mycket människor osv.
Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/
Tåget blir nog alltid billigast, eftersom man med Skånetrafiken kan åka två vuxna och upp till tre barn för ca 120 kr enkel resa från Malmö om man utnyttjar det rabattkort som ger 20 % rabatt.
Själv åker jag också alltid med tåget som går var tjugonde minut i vardera riktningen.
Egentligen var det väldans synd att man inte byggde den cykelbana som diskuterades. Det hade varit ännu bättre!
Jag gillar att åka kollektivt och ska man bara "göra Köpenhamn", så fungerar det perfekt. Jag gillar att gå omkring i Köpenhamn (verkliga långpromenader). Jo, jag håller med om att folkvimlet skapar en mysighet, så Ströget är ju inte "dött" så tillvida.
Men om man inte bara ska "göra Köpenhamn" utan njuta lite av Danmarks natur, så fungerar det inte riktigt att åka kollektivt.
Det du hinner med på en dag med hjälp av bil, kan ta en hel vecka om man åker kollektivt och tyvärr så har jag inte obegränsad semester... Men jag kör åtminstonde en bil som är klassad som "miljöklass ett", även om det inte innebär att inte miljön tar stryk ändå.
En cykelbana på bron hade varit trevligt. Nu får man ju inte ens stanna och gå ur bilen för att njuta av utsikten. Får väl vara glad över att jag hade möjlighet att gå över bron (i samband med invigningen) och njuta då.
Med tanke på brons nyttjande, så skulle man ju kunna upplåta ena körbanan för cyklister och gående och den andra för bilar. Det har man ju provat på tidigare (broloppet - att bilarna fick samsas om ena körbanan) och det fungerade ju bra...
<< Hem