Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

21 maj 2005

DN missar journalistisk saklighet

I dagens nummer av Dagens Nyheter kan man läsa följande på första sidan:

"Martin Stenmarck ... och en så oändligt mycket bättre artist än merparten som tävlar i kväll.".

Inte ett spår av journalistisk saklighet där inte. Varför Martin skulle vara bättre framgår inte.

Jag får väl försöka bedöma det här själv istället. En artist som är "oändligt" bra, lär ju vara en som spelas ofta i radio och syns ofta i TV. En som är välkänd. Tänk tex Tommy Körberg, Carola, Robert Wells och, ja, listan kan ju göras väldigt lång och de är inte ens "oändligt bra". De som inte är lika bra minns vi inte eller har aldrig sett.

Jag hade inte hört talas om Martin S innan DN skrev om honom idag ;-) så han lär ju vara sämre än de medelmåttiga artisterna, vars låtar ofta spelas på radio, annars hade jag ju hört talas om honom.

Så slutsatsen får ju bli att Martin är en i mängden. Är låten tillräckligt bra, så kan Sverige vinna ändå i kväll. Det är ju låtarna som avgör. Artisterna som framför dem har relativt lite påverkan. Det skulle möjligen vara om artisten gör bort sig men så dålig får vi ju hoppas att inte Martin är.

1 Kommentarer:

At 21 maj, 2005 09:47, Anonymous Anonym skrev...

Kul inlägg. Jag har sett de stackars satarna som ska tävla ikväll. En hel del är riktigt sköna lirare.
Men Martin får nog ses som en riktigt bra artist med den bakgrunden han har som show, musikal, jazz och popartist.
/Helena

 

<< Hem