Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

07 maj 2005

Hastighetskameror och omkörningsolyckor

HastighetskameraHastighetskameraskåpen längs våra vägar blir fler och fler. Det är dock inte speciellt många som verkligen innehåller en kamera.

Effekten av ett kameraskåp är att bilisterna kör i ungefär rätt hastighet c:a 100 meter före kameraskåpet och till strax efter den. Några kör betydligt snabbare i övrigt. Detta är således idealiskt när man vill skydda en kortare sträcka, vid exempelvis en skola där man vill att hastigheten ska vara 30 km/h. Dock så har jag aldrig sett något kameraskåp vid en skola (har du?).


Det som orsakar en del olyckor är tydligen omkörningsolyckorna. Det finns flera vägavsnitt där det skyltas med "Olycksdrabbad vägsträcka - omkörningsolyckor". Eftersom man till och med skyltar om det, så 'antar' jag att det är förhållandevis många olyckor (trots idogt letande kan jag inte finna någon faktabaserad information om detta överhuvudtaget).

Då skulle man ju försöka minska antalet omkörningsolyckor. Min personliga erfarenhet ute på vägarna är att flest omkörningar sker eftersom vissa fordon håller lägre hastighet än aktuell hastighetsbegränsning. Vissa av juridiska skäl (har en annan maxhastighet som gäller fordonet som sådant). De som inte har sådana skäl (och när inte vädret kräver en lägre hastighet) är den välkända "Gubbe med hatt/keps" för att ta ett exempel.

Man tycker ju att det skulle vara enkelt att lagstifta om en minimihastighet på vägarna. Dock så finns det något liknande i Trafikförordningens (1998:1276) tredje kapitel: "16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Det vore ju lika viktigt att polisen vid sina hastighetskontroller även "tar in" de som kör med för låg hastighet och inte bara de som kör med för hög hastighet.
Frågan är om man inte kan fällas för det brottet? Jag har nämligen aldrig hört talas om att någon fått böter för att de kört för långsamt.

Att det skulle minska antalet omkörningar är ju helt klart, speciellt när det sprider sig att man kan bli bötfälld för det (om man nu kan det?). Slutsatsen blir ju då att omkörningsolyckorna också "bör" minska.

Mycket 'antar' och "bör" idag och jag kan bara beklaga att jag inte lyckats uppbringa någon reell information om omkörningsolyckor.

0 Kommentarer:

<< Hem