Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

05 juli 2005

Dessa bilister...

När man är ute och kör bil, så får man många tillfällen att reta upp sig på andra ute i trafiken, om man är på det humöret, vilket jag som väl är oftast inte är.

Ibland händer det dock och här ska jag beskriva de vanligaste irritationsmomenten:


Accelerationsmarodörerna
På motorvägar finns påfarter, så kallade accelerationssträckor. Tanken är att man ska hinna få upp rätt hastighet (den som bilarna på motorvägen håller, oftast 110 km/h) innan det blir dags att köra in på motorvägen.

Det händer dagligen att folk inte förstår det, utan puttrar på i c:a 70-80 km/h när de svänger in på motorvägen och tvingar de som kommer efter att utföra livsfarliga undanmanövrer.

Det här tycker jag att polisen skulle ägna lite mer uppmärksamhet åt, istället för hastighetskontroller, eftersom risken för olyckor torde vara större här, med tanke på alla incidenter jag ser. Att det finns risker bl.a med att förare inte "hinner" få upp hastigheten innan man kör in på motorvägen har även Vägverket konstaterat.

De enda gångerna som jag sett att polisen faktiskt ingriper, är när de själva ska köra in på motorvägen och bilisten framför polisbilen är en sådan som kör för långsamt. Då tänder polisen sina blåljus och tutar till med sirenen och så stannar de och den långsamma bilisten snyggt vid sidan av vägen... :-))


Retardationsmarodörerna
På motorvägar finns även avfarter, så kallade retardationssträckor. Tanken är att man ska hålla rätt fart (tex 110 km/h) på motorvägen och släppa gasen/bromsa in först då man kört av.

Hur många förare jag träffat på som släpper på gasen redan på motorvägen och förorsakar omkörningar pga detta vet jag inte men det är helt klart betydligt oftare än de som inte accelererar innan de kör in på motorvägen.

Det här tycker jag också att polisen borde ägna tid åt.


Sniglarna
Dessa har jag redan skrivit om men de förtjänar ju att omnämnas i den här sammanställningen. Det är exempelvis förare som kör i 70 på motorväg eller 50 på 70 väg (etc) som man ju drabbas av förhållandevis ofta.

Vid en påfart, från en 70-väg som jag kör på då och då, har man inte satt upp någon 110-skylt, utan enbart motorvägsskylten, som ju också betyder att hastighetsbegränsningen är 110 km/h, vilket ovanligt många bilister uppenbarligen inte förstår.

Även det här borde polisen intressera sig för. I lagen (3 kap 16§ trafikförordningen (1998:1276)) står det nämnligen "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning".


Blockerarna
Blockerad korsningDet här är bilister som inte klarar av att anpassa sin körning efter trafiksituationen, utan tvingas stanna mitt i en korsning, eftersom det råkar vara stillastående kö direkt efter korsningen. Som synes på bilden, så är det inte EN bilist utan ofta en hel rad med bilar, så korsningen är helt igenkorkad.

(Ursäkta att bilden är suddig men jag får grönt att svänga, samma sekund som det blivit rött för de som ska rakt fram, så det fick bli ett enhandsfoto.)

Det har för övrigt hänt att jag stannat vid en korsning (med grönt sken) eftersom jag sett att min bil inte får plats på andra sidan korsningen och då blivit omkörd av bilen bakom (som nyttjade en del av gångbanan bredvid), som sedan blockerade övergångsstället efter korsningen. Undrar om han lärde sig något?

Omkörningsbromsarna
Det här är bilister, som till varje pris måste köra om och klämma sig in mellan den bil de kört om och framförvarande bil. Sedan tvärnitar de, eftersom de ska svänga till höger... Med tanke på att de precis klämt sig emellan, så är avståndet inte många meter och man får panikbromsa för att inte krocka med dem...

Jag ska in först
Det här är också något av omkörningsbromsare, som jag för övrigt också skrivit om innan. Det är de, som när de ser vägmärket "körfält upphör", den orangefärgade versionen (dvs pga vägarbete), bara måste klämma in sig så långt fram som möjligt och därmed orsakar köer för övriga bilister.

Ja, det finns fler exempel men jag tror att det här räcker. Det handlar i mångt och mycket om att visa hänsyn mot andra när man är ute i trafiken och det har de här förarna uppenbarligen inte förstått.

0 Kommentarer:

<< Hem