Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

22 maj 2005

Körfält upphör - konstiga bilförare

Vägmärket Körfält upphör Vi har alla sett vägmärket "körfält upphör", som anger att två körfält ska bli ett (vit bakgrund med svarta pilar,svart kant).

Dessa finns exempelvis på så kallade 2+1 vägar. Dessa fungerar uppenbarligen bra. Är det en 90-väg, så kan man köra i 90 och de som vill köra om passar på när det är två körfält, utan att man behöver sakta ner.

Men det finns givetvis de som bara måste klämma in sig så långt fram som möjligt, även om detta normalt inte påverkar hastigheten för övriga. Jag kommer ihåg en {{kul}} händelse där en bilist kämpade för att klämma sig före en lastbil där vägen smalnade av och jag såg hur gnistorna yrde på bilens vänstra sida när den kom i kontakt med mitträcket.

På nästa rastplats såg jag bilen och den hade en rejäl "rispa" (spår kanske är rättare) längs den vänstra sidan och föraren stod och såg på sin bil. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var trevligt att även den typen av bilförare straffas emellanåt ;-) och han kunde ju inte skylla på någon/något annat utom sin egen dumhet.

Sedan så har vi i princip samma skylt, fast med orange bakgrund, dvs en tillfällig vägvisning som finns vid vägarbeten. Det konstiga med dessa är att många inte försöker gå in i det högra körfältet i god tid (som i fallet med skyltarna ovan) utan fortsätter ända fram där vägen smalnar av. Detta medför ju att hastigheten sjunker högst väsentligt för alla som kör där, till och med ner till stillastående.

Frågan är om de inte förstår att en orange skylt har samma innebörd som en vit skylt?

1 Kommentarer:

At 22 maj, 2005 21:00, Blogger Mats skrev...

Det skulle vara intressant att få höra din kompis förklaring till fenomenet...?

Och det är klart vi ses på Bloggforum. Ska bli intressant att få träffa dig och andra bloggare "i verkligheten".

 

<< Hem