Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

01 september 2005

Bredbandsbolaget - inte bredbandsproffs

På fd. Bostreams hemsida kan man läsa "Bredbandsbolaget renodlar samtidigt erbjudandet med tydlig inriktning på kvalificerade bredbandsanvändare".

Hur kvalificerade är egentligen Bredbandsbolaget? Bostream har fungerat bra under de år jag haft bredband från dem. Nu när Bredbandsbolaget köpt upp företaget, så börjar man sakta men säkert att märka en försämring.

Det senaste är att det helt plötsligt slutat fungera på morgonen under cirka 30-45 minuter. De senaste gångerna är häromdan c:a 6.20, igår c:a 6.00 och idag c:a 6.14. Vad gör man då om man vill blogga? Jo man vill ringa felanmälan.

Med hjälp av nallen så surfar jag till www.bostream.se och där så finns ett telefonnummer till felanmälan men deras felanmälan öppnar först klockan 0800. I jämförelse med vissa av Bredbandsbolagets konkurrenter, som har öppet felanmälan dygnet runt, så verkar det inte speciellt "kvalificerat".

Jag surfar in på www.bredbandsbolaget.se och där står det bara "Letar efter flash...". Det går således inte ens att komma åt sidan med driftinfo, för att se om de är medvetna om att de har problem, när man bara kan surfa med sin mobiltelefon. Jag tycker att Bredbandsbolaget verkar allt mindre "kvalificerat".

Nåja, när det väl fungerar igen, så surfar jag in på Bredbandsbolagets hemsida och letar mig fram till kundtjänst informerar - där står inget relevant. Möjligen kan man tolka den viktiga informationen som "relevant":

"Vid avslutande av tjänst vänligen returnera ditt modem till nedanstående adress ... Anger du denna adress så betalar Bredbandsbolaget portot."
Det kan ju tyda på att fler anser att Bredbandsbolaget inte är speciellt kvalificerade?

Jag klickar mig vidare... Under driftinfo, så står inte heller något om att de haft fel och fyller man i sitt postnummer för att få se driftstörningar i 'mitt område', så får man time out. Intressant att man måste ange sitt postnummer. Har de så mycket fel att det blir svårläst om man får se alla fel de har - eller vill de inte visa konkurrenterna hur mycket fel de har? Nåja, att felvisningssidan inte fungerar är ju inte speciellt "kvalificerat".

Så sammanfattningsvis, så är Bredbandsbolaget inte en lika kvalificerad bredbandsleverantör som Bostream var. Synd att ett bra företag blivit uppköpt av ett mindre kvalificerat företag.

Etiketter:

4 Kommentarer:

At 13 september, 2005 22:02, Anonymous Anonym skrev...

Jag har jobbat för bredbandsbolaget. En gång i tiden hade de faktist öppet 24/7, men det var före min tid. När jag började där så hade de support från 06.00 till 24.00.

Kan säga att det inte var många som ringde de två första och sista timmarna. (vilket förvisso var skönt för mig)

 
At 14 september, 2005 21:07, Blogger Mats skrev...

Nåja, supporten verkar faktiskt intresserad av mitt problem även om de ännu inte lyckats lösa problemet...

 
At 30 september, 2005 21:40, Anonymous Anonym skrev...

Vad var telefonnumret då? Heh.

Har fel själv just nu, kommer bara åt /vissa/ sidor, däribland Google och där fann jag denna sida (sökte på "felanmälan Bredbandsbolaget").

 
At 30 september, 2005 21:45, Blogger Mats skrev...

Deras kundservicesida med aktuella driftsstörningar finns här.

Deras telefonnummer: 020 - 71 00 70. Öppet vardagar 8-20, helger 10-18.

Kan väl för övrigt nämna att de verkar ha löst mitt problem. Tack.

 

<< Hem