Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

01 december 2005

Trängselskatt, miljöbilar mm

Trängselskatt har jag skrivit om förr med olika aspekter (bl.a 19/5).

Jag har varit inne på bl.a www.stockholmsforsoket.se och läst lite av varje.

Om man vill betala kontant, så kan man göra det inom fem dagar efter passage, på olika sätt. Man måste själv hålla reda på om man ska betala och hur mycket (även om vissa företag, som man kan betala hos, tydligen kan upplysa om aktuell skuld, liksom "kundtjänst").


Har roat mig att läsa villkoren för en så kallad transponder, som gör så att pengarna dras via autogiro. Då slipper man att komma ihåg att betala och vilket belopp man ska betala.

Om man nu väljer autogirolösningen, som ju är mindre resurskrävande för vägverket (kräver färre anställda), så dras pengarna redan den andra bankdagen efter passage. Det innebär att det är dyrare att betala med transponder än om man betalar kontant (man förlorar ränta). Konstigt.

Ju färre som betalar via de butiker som vägverket har avtal med, desto mindre behöver vägverket betala till dessa butiker (förutsatt att man har ett "normalt avtal" med desa butiker). Det innebär att vägverket får en större andel av det belopp man betalar via utogiro, än av det belopp som betalas kontant i butik.

Med tanke på att vägverket både sparar personal och pengar när bilisterna väljer autogiro, så är det, minst sagt, märkligt att det inte blir billigare för bilägaren som väljer autogiro. Det är ju snarare så att den som väljer autogiro tvingas subventionera de som väljer att betala i en butik. Är det rättvist?

Det står också att "Fordonsägaren är ansvarig för att skatten finns på Vägverkets konto inom fem dagar efter passage". Det innebär att fordonsägaren måste betala en expeditionsavgift på 70 kronor om transpondern inte fungerar. Någon information om att betalningen inte registrerats får ju inte fordonsägaren innan de fem dagarna gått.

Verkar rätt osäkert med transponderlösningen, tycker jag. Nåja, vi lär ju få höra hur transpondrarna fungerar tids nog.


Sedan så måste jag ju säga att det är märkligt att ägare av taxibilar och miljöbilar inte behöver betala trängselskatt. De bilarna trängs ju minst lika mycket som alla andra bilar (särskilt vissa taxichaufförer trängs ju väldigt bra). Nu är det ju inte någon miljöskatt man betalar (utan en trängsel dito) så miljöbilarna borde således också betala, tycker jag.

För att miljöbilar ska särbehandlas, så tycker jag att man skulle kräva att möjligheten att framföra dem på bensin skulle förhindras (med en plombering som bilprovningen kan kontrollera). Annars är det ju orättvist. Varför ska vissa bilägare, vars bilar kan köras på bensin, betala P-avgifter, trängselskatt mm när inte alla som äger bilar som kan framföras på bensin behöver göra det?

Etiketter:

2 Kommentarer:

At 08 december, 2005 19:10, Anonymous Anonym skrev...

Det finns många fler märkligheter kring detta. Exempelvis hur agerar man om bilägaren blivit bestulen på sina registreringsskyltar. Då vet man ju som bilägare inte när skyltarna åkt genom tullarna och kan då inte betala. Vilket gör att man får betala först när påminnelsen kommer och sedan ska man då driva frågan och försöka få tillbaka pengarna...

Vad händer om transpondern blir stulen?

 
At 10 december, 2005 15:09, Blogger Mats skrev...

Jo det där med registreringsskyltarna är otäckt.

När det gäller transpondern, så måste de stjäla både skyltar och transponder för att ha någon glädje av den. De läser tydligen av nummerskylten ändå och kontrollerar då att "rätt" transponder befinner sig på platsen. Enbart transpondern ger således ingen debitering (enligt Vägverket).

 

<< Hem