Har Årets bank flest klagomål?
FöreningsSparbanken har utsetts till Årets bank 2005 i Privata Affärers årliga undersökning om Svenska banker. Strax efter att jag läst den informationen, så läser jag i tidningen att samma bank toppar Finansinspektionens klagomålslista. Låter märkligt att en bank många klagar på skulle kunna vara en bra bank men FSB är ju (troligen) en stor bank och det är ju intressant att se hur klagomålen förhåller sig till antalet kunder.
Tabellen visar för varje bank, antal klagomål hos Finansinspektionen, hos Allmänna reklamationsnämnden och antal kunder i miljoner (enligt n24):
Bank FI ARN #kunder
FSB 44 90 4,5
Nordea 31 76 4,0
HB 17 44 4,0
SEB 16 58 1,6
Intressant att se är att SEB är den "värsta" banken om man mäter efter antal klagomål per kund. Så för att få en tydligare tabell, låt oss räkna ut antal klagomål per en miljon kunder istället:
Bank FI ARN #kunder
FSB 9.7 20 4,5
Nordea 7,7 19 4,0
HB 4.2 11 4,0
SEB 10.0 36 1,6
Nu blev resultatet mer överskådligt. Handelsbanken är i särklass den bästa banken (minst klagomål) nästan dubbelt så bra som Nordea. FöreningsSparbanken är något sämre än Nordea och SEB är klart sämst (sett till totala antalet klagomål).
För övrigt så har även Nordea lyckats hitta någon som utsett dem till något, nämnligen "Sveriges bästa bank". Där har man dock sett till Nordeas ekonomiska resultat och "utbudet till kunderna" och tydligen inte tagit hänsyn till vad kunderna egentligen tycker. Så den utnämningen är ju noll värt för de som är kunder i den banken. Då är det ju mer intressant med "konkurrenskraftiga bolåneräntor, radikalt höjd sparränta", som det stod i motiveringen av FSBs utnämning...
0 Kommentarer:
<< Hem