Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

26 april 2005

Invandringen

Det räcker nästan att nämna ordet "invandringen" för att folk ska reagera.

Jag delar in personer som "dyker upp" i Sverige i två kategorier: Flyktingar och Illegala invandrare.

Flyktingar är för mig personer som måste fly sitt hemland pga politiska skäl, exempelvis för att de av en eller annan anledning är förföljda (dock ej efterspanade pga reella brott).
Illegala invandrare är personer som kommer hit för att de vill ha det bättre än de hade i sitt hemland.


  1. För det första, så tycker jag att personer som begår brott i Sverige eller EU automatiskt ska diskvalificeras från att få stanna här. Det gäller de som gjort av med passet under resan, eller tagit sig in i landet gömda i lastbilar etc från andra EU-länder, eller som vid gränsen först påstår att de är turister. Det gäller även de som gömmer sig, inom landet, från den Svenska rättvisan. De sistnämnda visar ju med det att de inte vill rätta sig efter de lagar som gäller här.

    De här personerna bör inte få möjlighet att överklaga. På så sätt så visar vi klart och tydligt att de inte är hjälpta av att begå brott och vi slipper på sikt att folk slänger sina pass etc, eftersom det här kommer att sprida sig till folk i deras hemländer.

  2. För det andra, så ska illegala invandrare avvisas. De kan ju söka jobb och uppehållstillstånd och arbetstillstånd INNAN de kommer hit. Att påstå sig vara flyktingar ska i deras fall betraktas som ett brott.

  3. Slutligen så ska vi följa FNs flyktingfördrag, som vi ju skrivit under. Detta innebär att flyktingar som kommer hit gömda i lastbilar i många fall ska skickas tillbaka till det så kallade "Första asylland", för det är ju där deras sak ska prövas. Att de vill komma till just Sverige ska man normalt bortse från. Kom de till exempelvis Polen först, så är det där deras sak ska prövas.
Om vi gör som jag beskriver, så blir det lättare att utreda de som kommer hit. Dels så har de ju passet kvar, dels så blir det färre som ska utredas här. Detta snabbar upp processen, så att flyktingar slipper vänta ett eller flera år innan beslut kan fattas, vilket också löser/minskar problemet med de apatiska flyktingbarnen.

Det är väl säkrast att nämna att jag inser att det emellanåt finns skäl att göra undantag från det jag skrivit ovan. Dock faktiskt inte så hemskt ofta. Anhöriginvandring kan man exempelvis ansöka om innan personen/erna i fråga reser hit.

Jag kan ju för övrigt nämna att jag har kompisar som är invandrare, som jag diskuterat den här frågan med och de håller faktiskt med mig... Av våra invandrade vänner så kan vi för övrigt lära att lyssna tills folk talat till punkt innan vi bemöter det vi hör, vilket de är vana vid. Att avbryta efter en mening (som mina "infödda" kompisar gör) ger ju ingenting i slutändan.

4 Kommentarer:

At 27 april, 2005 09:33, Anonymous Anonym skrev...

Ni behöver få in många invandrare att blanda ut det svenska folket. Svenskar är korkade och lättlurade nämligen.

 
At 27 april, 2005 18:12, Blogger magnus skrev...

"Illegala invandrare är personer som kommer hit för att de vill ha det bättre än de hade i sitt hemland."

I USA finns det generationsflyktingar till 1 miljon svenska illegala invandrare, enligt din definition?

Vill du komma hem till mig på ett besök, eller bo hos mig sen? Men vadå!?! Då måste du ju vara föföljd, annars är du illegal, d v s olaglig och ska haffas av farbror polisen.

Såklart! Vad dum jag är. Det blir inge med det! - med bjudningen alltså...

Däremot inser/förstår jag att andelen invandrare i Malmö nu är exceptionell och ett brännande ämne. Men inget är svart eller vitt. Om 100 år, kommer Malmö att avundas "vita" Helsingfors då?

 
At 27 april, 2005 18:25, Blogger magnus skrev...

Jag nämnde ju Malmö, fast du var visst från Uppsala, ser jag nu (varför fick jag för mig nåt annat? snurrar just nu runt på nätet med min IE lite väl speedat kanske?)


Lite mer om invandring, "polacker" och ekonomi:

Vi behöver många invandrare med kompetens för kvalificerade arbeten, och vi ska såklart inte kasta ut någon som bott i Sverige så länge att denne rotat sig här.

Vi ska även vara generösa mot grannländer. Det är bara genom aktivt utbyte (både byggarbetare och, som förr, jordgubbsplockare) som en ekonomisk utjämning sker och förståelse och långsiktig ekonomisk framgång och fred i får omgivning kan skapas. Utan rik omgivning, inget rikt Sverige. Avreglering och mindre politisk styrning och flera medborgerliga initiativ i samhället, nationellt som mellan länder, skapar också ekonomisk framgång (en "högantik" om du så vill).

EU:s tjänstedirektiv är en murbräcka mot degenererande regleringar. Europa blir aldrig framgångsrikt som USA om inte det här sker. Sveriges rikedom beror på (skapades av) tur i krig, råvaror efter kriget samt att sossarna kom igång på allvar först efter 60-talet. Vi har inte dessa gratisluncher i dag, så...


Hare bra Mats!!!

 
At 27 april, 2005 22:25, Blogger Mats skrev...

Hej.

Jag bor i landskapet Uppland - inte Uppsala (är däremot uppväxt i Malmö).

Jag har ingenting emot arbetskraftinvandring men då ska de ordna jobb och uppehålls- och arbetstillstånd innan de kommer hit (precis som jag skrev).

Jag håller med om att man inte ska kasta ut någon som rotat sig här. Det är ju ett skäl till att prövningen av asylskälen måste gå snabbare än idag.

Jag tycker dock att det är viktigt att de som verkligen är flyktingar får komma i första hand.

Dessutom, så ska det inte löna sig att komma hit, gömma sig några år och sedan få stanna som "tack" för att man hållit sig undan Svensk lag.

Så lite ordning på det här (ungefär som jag skrev, även om det ju naturligtvis var rätt förenklat) så kommer vi långt och flyktingmottagandet kommer att fungera bra mycket bättre än idag, särskilt med passkrav.

Vad jag tycker om EU, bl.a utbyte av tjänster kan du läsa om i mitt inlägg den 24 april.

 

<< Hem