Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

27 april 2005

Språkliga ordramsor

Läste en insändare i DN (jag har tydligen missat detta men skribenten påstår att man överväger att förbjuda dubbdäck för att komma till rätta med mängden farliga ämnen i trafiken men i tyskland där dubbdäck påstås vara förbjudna så finns också problemet).

Eftersom jag skrev om detta (se 19 april 2005) så skulle det här vara en lämplig uppföljare. Så in på en tysk nyhetssida för att se om det finns relevans i insändaren (jag vill att det jag skriver ska vara riktigt och gå att lita på). Tydligen var det allt för länge sedan jag läste tyska och det är ju klart, ett språk man lär sig i skolan och sedan aldrig använder glöms ju givetvis bort. Synd.

Vad är det då jag minns av tyskan? Jo ett antal "ramsor", exempelvis: "Auf, für, gegen ohne, um" (reservation för stavfel) och jag har inte den blekaste vad det är för något! "Auf" betyder nog "av" och "für" är nog "för" men resten?

Alla dessa ramsor som man raglat i skolan, även Svenska sådana: "Klarälven, Dalälven, Ljusnan, Ljungan...", en ramsa som man ju faktiskt har glädje av då och då. "Lagan, Ätran, Viskan...", "30 dagar har november, april, juni och september..." (tror jag den började, för jag räknar alltid på knogarna).

Där ser man vad bortglömd tyska kan leda till. Istället för en intressant text om förhastade slutsatser (om dubbdäck) så blev det en text om ramsor.

Etiketter:

0 Kommentarer:

<< Hem