Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

01 oktober 2005

Byt Svenska kyrkans valsystem

Varken Moderaterna eller Socialdemokraternas respektive företrädare förstår varför valdeltagandet till Svenska kyrkan blir större om man ändrar dagens valsystem.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå? Folk gör inte gärna meningslösa saker. Om få röstar så behöver valsystemet göras om så att det blir meningsfullt att rösta.

Jag tycker att det är självklart att valsystemet måste göras om. Vad är det för mening med att gå och rösta när man bara kan rösta på partier som, i stort sett, bara har okända - dvs icke kyrkobesökare - på sina listor?


Nej ska man höja valdeltagandet, så är jag övertygad om att ett valsystem där man har EN lista med namn på personer (i bokstavsordning, gärna med adress och telnummer men ingen partitillhörighet), där man exempelvis kan kryssa för de man känner från kyrkan. Då får valet en reell mening, eftersom man kan välja att rösta på personer man känner och som man vet vad de står för och inte behöver blanda ihop sin tro med den sedvanliga partipolitiken.

Samtidigt som man skickar ut valsedel och röstkort, så skickar man också ut en broschyr som beskriver de olika kandidaterna. I bokstavsordning och med tex en sida per person, där de själva får beskriva sig. Även här ska givetvis partibeteckningar vara bannlysta. De kandidater som får reklam för sig på annat sätt (inte helt bokstavligt) diskvalificeras automatiskt. Därigenom så spelar det inte heller någon roll om någon kandidat har gott om pengar eller stöd från något politiskt parti eller av kommersiella intressen, utan alla är lika inför Gud och inför väljarna.

Visst, jag förstår att de Socialdemokrater och Moderater, som gärna vill bestämma i kyrkan utan att gå på gudstjänster, känner sig hotade men vem är kyrkan till för? Maktgalna politiker eller oss som faktiskt utövar vår tro inom Svenska kyrkan? Ingenting behöver ju heller hindra att icke kristna står med på listan (medlemskap i Sv kyrkan räcker).

Det är hög tid att de politiska partierna rättar sig efter att Svenska kyrkan är skild från staten. De lägger ju sig inte i andra kyrkor och trossamfund, så det är, som sagt, hög tid att verkligen släppa greppet om Svenska kyrkan.

Etiketter:

6 Kommentarer:

At 02 oktober, 2005 11:39, Blogger Nils Kaiser skrev...

Själv tillhör jag ÖPPEN KYRKA - en kyrka för alla och jag förstår inte problemmet med de allmänpolitiska partierna. ÖKA är ett kyrkopolitiskt parti som vill förändra kyrkan mha politik.
Din lösning med att samla alla kandidater på en lista har många problem:
Det är ca 47000 kandidater som ställer upp i kyrkovalet. Tex till kyrkomötet från GBG stift är det 398 kandidater. Att de skulle stå i bokstavsordning och att de dessutom skulle få skriva någonting om sig själva skulle leda fram till oändliga mängder papper, Vem orkar läsa det?
Den absoluta största poängen med just partier är att man vet vad kandidaterna står för. Det finns en minsta gemensamma nämnare vad man måste stå för, annars kan man inte vara med i partiet.
Ta tex POSK där är det upp till varje enskild kandidat att tycka vad den vill. Det medför att man har absolut ingen aning vad de tycker i viktiga frågor. Man kan inte säga vem eller vilka som är före/emot prästvigda kvinnor, för/emot homosexuellas rätt till vigsel osv.

Du som många förespråkar ett val endast för de initierande, "den gudstjänstfirande församlingen". Att ha ett val som endast inriktar sig på dessa är farligt i ett demokratiskt SvK. ALLA medlemmar måste få vara med och rösta på de personer eller grupp som det tycker verkar bäst. För vem kan säga när man behöver kyrkan eller när kyrkan behöver personen i fråga.

Ju fler grupperingar det bildas istället för samlingslistor, desto tydligare blir valet och valet blir därmed intressntare. En reflektion som slog mig vara att inte utanför någon kyrka/församlinghem hade SvK gjort reklam för kyrkovalet. Om det inte ens syns utanför kyrkaorna att det är val, hur skall vi då kunna göra medlemmarna uppmärksamma på detta.
Det här att kandidater som finns i församlingen är "viktigare" och intressanta köper jag inte. Det är nämlingen fler som rösta till kyrkomötet än till kyrkoråden.

Nej, ta absolut inte bort partibeteckningarna (även de opolitiska partierna kör med partibeteckning). Få fler att engagera sig i partier/grupper istället för samlingslistor. Jag är trött på väljare som rösta på "Karlsson" för ha går i kyrkan och läser förbön. När man inte vet vad hon eller han står för.

 
At 02 oktober, 2005 18:58, Blogger Mats skrev...

1. Jag talar om val till 'församlingen' (kyrkofullmäktige), vilket jag kanske skulle förtydligat (syns dock på bilden).

Sedan kan de man valt i sin tur välja folk till "högre" instanser, tex stiftsfullmäktige.

Jag vet förvisso inte hur många som ställer upp till ett enskilt kyrkofullmäktige i Göteborg men har svårt att tro att det skulle röra sig om speciellt många.

2. Jag har inte påstått att det enbart är "den gudstjänstfirande församlingen" som ska få välja.

Jag skrev "där man exempelvis kan kryssa för de man känner från kyrkan". Det finns således inget som hindrar att de som inte går i kyrkan kryssar för folk som inte heller går i kyrkan. Enda kravet är att de är medlemmar (vilket jag skrev).

3. "När man inte vet vad hon eller han står för". Låter rätt trist om det är så det är i Göteborg. Hos oss så *pratar* man med övriga gudstjänstdeltagare, såväl före som efter gudstjänsten, så vi känner varandra rätt väl.

Misstänker att din åsikt bottnar i att storstadsmänniskor inte pratar med varandra, utan föredrar att vara anonyma. I det läget, så är det givetvis enklare att rösta på ett parti.

Personligen så tycker jag att du och övriga i Göteborg borde börja att prata med varandra istället. Det är kul att knyta nya kontakter!

 
At 02 oktober, 2005 19:58, Blogger Nils Kaiser skrev...

Klart att man pratar med varandra även i Göteborg. Det är dock inte riktigt som när man har EN kyrka som man tillhör. I min församling Carl Johan är nästa 12000 medlemmar i SvK. Vi har tre kyrkor, men min närmsta kyrka ligger i grannförsamlingen. Jag känner mig mer sammankopplad med Svenska kyrkan i Göteborg, med 66 st kyrkor än med min församling. Församlingsbegreppet är mycket svårt och flytande i stad som Göteborg. Att i ett sådant läge komma och prata om att känna kandidaterna till kyrkorådet är svårt.
Jag kan säga dig att fastän man tycker att man känner någon kandidat är det inte så lätt att veta vad de tycker. Tex POSK säger att frågan om kvinnors rätt till tillträdde till ämbetet är avklarat, stämmer detta inte. Fortfarande finns det med POSKare som inte accepterar ordningen från 1958.

Mats: Frågade du den kandidat som du kryssad om vad den står i vissa frågor eller litade du på vad du uppfattar om den personen?

 
At 02 oktober, 2005 20:29, Blogger Mats skrev...

Ok, jag inser problemet. Så flertalet av de namn som fanns på listorna till din församling var okända för dig, precis som flertalet namn på våra listor var okända för mig?

Borde man inte införa möjligheten att träffa kandidaterna innan valet, i församlingshus eller annan plats? Hos oss så dyker det ofta upp en mängd okända på valdagen (i/utanför kyrkan) som vill att man ska rösta på dem och det är liksom "fel dag" (då har man ju redan gjort sitt val för att kunna gå och rösta efter gudstjänsten).

Är det likadant hos er (eller i den kyrkan du nu råkar gå i)?

Egentligen vore det trevligast om kandidaterna faktiskt gick i kyrkan.


Angående din fråga: Vi har diskuterat olika aspekter på kyrkan och tron, bl.a på kyrktrappan, så jag vet rätt väl vad folk tycker, inklusive den jag kryssade för.

Visst, det finns en del som är rätt tysta av sig i dessa diskussioner men de finns å andra sidan inte heller med på någon lista. Förhoppningsvis så har de tagit ställning ändå och röstat på någon gruppering.


Du skriver i dina olika kommentarer (som jag tolkar det)att det är bättre med grupperingar men samtidigt att de som är kandidater för en gruppering inte behöver tycka som gruppen. Vad är det då för vits med en gruppering?

 
At 02 oktober, 2005 21:27, Blogger Nils Kaiser skrev...

För att kandidera för ÖKA får man inte tycka vad man vill i alla frågor. I de centrala och viktiga frågor måste man tycka som ÖKAs handlingsprogram och stadgar. I tex frågan om prästämbetet måste man bejaka ordningen med både män och kvinnor. Här får man inte ha någon annan åsikt.
Sen finns det frågor där man får ha olika uppfattningar. Det är också viktigt eftersom vi är olika människor.

Att gå i sin hemma hemma församling är inte alltid så lätt. I GBG finns det ett par konservativa församlingar. (Som det säkert finns i alla stift, se Frimodig kyrka) Här skulle jag inte sätta min fot, men jag skulle kunna tänka mig att bli invald i deras kyrkoråd. Då skulle jag kunna förändra församlingens riktning och därmed gå på gudstjänst.

Jag var en av deltagarna på en valdebatt, men inte kom det många människor för det. Nä, hur man skall göra kyrkopolitikerna mer kända är inte lätt.

 
At 04 oktober, 2005 21:32, Blogger Mats skrev...

Ett stort problem är ju för grupperingarna att göra sig kända. ÖKA hade jag inte hört talas om innan du nämnde namnet och om man inte får veta vilka alternativ som finns, så är det ju svårt att rösta.

Hade vi haft en valdebatt, så hade jag gått på den. Det är ju ett bra sätt att få veta vad grupperingarna vill (förutsatt att "publiken" får ställa frågor).

Frågan är ju om ni misslyckades med att nå ut till folk med att ni skulle ha en debatt eller om de helt enkelt inte var intresserade? Att bara annonsera i en tidning hjälper nog inte men en annons i församlingsbladet borde ju fungera bra och är alla grupperingar inbjudna, så borde inte det vara känsligt. Ska föreslå en valdebatt till nästa kyrkoval (tycker det är en strålande idé). Hoppas "de" nappar på idén.

 

<< Hem