Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

27 april 2005

Nytt busslinjenät i Malmö

Nu börjar det nya busslinjenätet i Malmö att närma sig. Den 12 juni är det dags. Då kommer ML - förlåt Skånetrafiken - att ändra samtliga bussars nummer och linjesträckning.

Jag minns när jag åkte hem med gamla hederliga 35:an, oavsett om det var efter plugget/jobbet eller en sen kväll efter att ha varit ute med kompisarna. Normalt så satt man alltid längst bak (undrar varför).

Sedan (minns inte året) skulle ML/Skånetrafiken förändra linjesträckningen. Nu visste man hur folk åkte och det skulle bli sååå bra. Malmöborna oroade sig givetvis för att det skulle bli rörigt och det blev det. Från att ha kunnat varenda busslinje, så fick jag nöja mig med att kunna de som jag oftast nyttjade. Eftersom jag flyttat från Malmö så gjorde det trots allt inte så mycket.

Det blev faktiskt bra. Nya 15 gick tillräckligt likt gamla 35:an och att få 19 på tvärsen var helt ok. Tydligen tyckte även andra att det var bra. Klagomålen tystnade.

Nu (12 juni) är det dags igen. På linjekartan så ser jag att min blivande intressanta busslinje får nummer 2 och 20 byter till nummer 3, så det ser ju bra ut MEN!!! Nummer 19 saknas. Jag måste byta buss för att åka på tvärsen. Nåja, det kanske handlar om max en tur per år, så jag får väl stå ut med det ;-)

För intresserade kan jag nämna att man i Malmö/Skåne åker på "magnetkort". Genom att korten har unika nummer, så går det att följa hur resenärerna åker, vilken buss man befinner sig på när man drar sitt kort i läsaren och på vilken station man drar kortet på (när man ska åka tåg). Dock så vet inte trafikbolaget VEM som har ett visst kort, utom för de som en gång beställt sitt kort och fått det hemskickat per post. Systemet gör således att man kan se när och hur folk åker och därmed anpassa linjesträckning och turtäthet efter det. Systemet är samma som man använder i Östergötland, Jönköping mfl län

2 Kommentarer:

At 27 april, 2005 12:41, Anonymous Anonym skrev...

Det här var den mest intressanta bloggpost jag läst i år! Snälla, kan vi inte få lite kommentarer på busslinjenätet i andra svenska städer också? Jag ser fram emot att få läsa om hur man löst det i Växjö, Karlskoga och Sundsvall. Keep up the good work!

 
At 27 april, 2005 18:02, Blogger Mats skrev...

Vad kul att du tyckte den var så bra! Tyvärr så lär du få vänta ett år på något likartat inlägg (jag hushållar med dem).

Skämt å sido, så kan jag hålla med om att det inte framgick tillräckligt tydligt vad texten egentligen handlade om - nämnligen människors rädsla för förändringar, att vi tycker det vi har är bättre än det som komma skall. Den kommande omläggningen i Malmö var således bara ett exempel.

 

Skicka en kommentar

<< Hem