Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

24 maj 2005

Företagen vill ha koll på kunderna

Tja, rubriken är kanske inte så konstig, egentligen. Företagen vill veta vad kunderna köper - och inte köper.

Läser i Dagens Nyheter att ett antal företag kartlägger sina kunder (eller redan gör det). Man kan ju tänka sig hur det kommer att fungera.

När KF börjat, så kommer antagligen de som köper tvättmedlet "tvätta" att få reklam för "blåvitt tvättmedel". Den som köper kondomer, får extraerbjudande på boken "blåvitt - sex varje dag" och apropå kondomer - den som aldrig köper sådana (i KFs butiker) får erbjudande om kondomer - med kärleksfilm på köpet.

Ja, ni förstår principen; köper man "fel" märke, så ska man lockas att köpa "rätt" märke. Köper man "rätt" produkt, så ska man lockas att köpa mer av den. Köper man ingenting i produktkategorin, så måste man förmås att börja köpa varor i den kategorin.

Det här är ingenting unikt utan förekommer i USA sedan länge.

Det konstiga i DNs artikel är att det står att KF "ska börja kartlägga sina kunder". Det gör de redan. Jag handlar aldrig på akademibokhandeln (men på Coop) och jag har vid flera tillfällen fått erbjudanden från just Akademibokhandeln (som båda ingår i KF).

I artikeln står att man som kund måste godkänna att bli kartlagd. Jag skulle tro att det står i det "finstilta" i kortavtalen, så att alla kunder hos ICA, KF, H&M, Åhléns, MQ, Stadium, Vivo, Apoteket mfl, utan vidare kan kartlägga sina kunder.

KF har skickat ut ett brev till sina kunder, där de informeras om att de tänker börja med riktad marknadsföring. Vill man slippa ska man ringa ett nummer. Här struntar således KF i reglerna och sina kunders integritet. Kunden måste ju enligt reglerna GODKÄNNA att bli kartlagd, inte tala om att man inte vill bli kartlagd. Konstigt att inte KF vill respektera de lagar och regler som gäller i vårt land och inte heller repsektera sina kunders integritet. Låter som om det är dags att börja handla någon annanstans.

Nu handlar man ju oftast sina varor i olika affärer. Det hemska med det här är Apoteket. De vet ju ALLA läkemedel man köpt (oavsett om man har deras kundkort eller ej). Där kan man ju verkligen tala om kartläggning och tänk vilka erbjudanden de kan komma med...

Etiketter:

2 Kommentarer:

At 25 maj, 2005 21:00, Blogger deeped skrev...

Datamining är knappast något nytt - eller ens speciellt upprörande...

 
At 25 maj, 2005 21:08, Blogger Mats skrev...

Det som kan vara upprörande är att reglerna säger att kunden måste godkänna att företaget samlar in uppgifter om kunden medan, i det hör fallet KF, gör tvärt om (kunden måste säga nej).

 

<< Hem