Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

23 maj 2005

Reklam, reklam och reklam

Läste en annons i dagens Metro: "Vacciner till hela världen".

Det lät trevligt att någon (i det här fallet Svea Vaccin) tänker på de som behöver vaccin i fattiga länder. Men när man läser det "finstilta" så ser man att det enbart är "rika" svenskar de tänker på.

Jag trodde att annonser där man lurar konsumenten var olagliga numera.

Mera reklam. Över fyra miljarder reklamutskick landade hos Svenska företag och konsumenter i fjol (enligt Metro/TT). Tänk vad mycket vaccin och mediciner till de fattiga länderna man hade kunnat köpa istället för de pengarna, för att inte tala om vad pengar man fått om återvinningssystemet hade sluppit den reklamen... Nåja, jag slipper det mesta, tack vare min "Ingen reklam tack" skylt.

Det jag inte slipper är reklam från 2 st pizzerior (som jag aldrig tänker handla hos), en persiennfirma - Roi Al, En fettsugningsfirma Stockholms laser och estetik, samt några mäklare: Notar, Home fastighetsförmedling samt storstadens mäklarbyrå. Att jag inte tänker anlita mäklare och andra firmor som inte respekterar mig och mina önskemål, torde väl vara rätt självklart?

Dessutom så rings det cirka 75 miljoner säljsamtal. Men min andel av dessa slipper jag numera, efter att jag anmälde mig till Nix telefon. Dessutom så slipper jag olika opinionsinstitut (etc) eftersom jag alltid kräver att de betalar standardersättningen i branschen (200 kr) i förskott innan jag kan tänka mig att besvara några frågor. (IMU Testologen betalade 200kr varje gång man svarade på deras frågor, för ett antal år sedan).

En del av de som ringde hade lite svårt att förstå varför jag vill ha betalt men när jag frågade dem om varför de skulle få betalt för sin tid och inte jag, så förstod de. Speciellt de som ringde och gav en möjlighet att dela ev. vinst på en premieobligation (!) om man svarade på deras frågor, förstod precis när jag frågade om de skulle vilja lägga sin tid på att ställa frågorna - om det var lönen. Så jag är sannolikt svartlistad numera, eftersom det är flera år sedan någon ringde för att ställa frågor. Skönt!

Etiketter:

0 Kommentarer:

<< Hem