Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

30 augusti 2007

Bloggtid

Kerstin skriver fyndigt "Och nu är det Mats som tiger - sedan alltför länge :-)", som en kommentar till mitt inlägg om tigern och visst är det så, åtminstonde här på bloggen.

Jag - i likhet med alla andra som arbetar - har en begränsad fritid och den tiden räcker inte för allt. Därmed inte sagt att jag tiger i andra sammanhang men visst dyker det upp ämnen då och då som jag vill blogga kring men så blir det inga inlägg ändå. Det tar tid att blogga.

Egentligen är det konstigt att vi har så lite fritid. För ett tag sedan kunde vi läsa att vi Svenskar tillhör de som arbetar mest inom EU. Skälet var att även kvinnor arbetar i stor utsräckning i Sverige. Det skulle därför vara fullt möjligt att minska arbetstiden.

Nu har jag ingen detaljerad befolkningsstatistik/arbetsstatistik att utgå från men om vi enkelt antar att 90% av tex alla Spanska män arbetar och att 90% av alla Svenska män och kvinnor arbetar (i arbetsför ålder). Då skulle var och en i Sverige med lätthet kunna arbeta nästan hälften så mycket som de i Spanien och ändå kunna ha det lika "bra" som de.

Att gå ner till exempelvis sex-timmars dag är således fullt görligt och vi skulle fortfarande tillhöra de som arbetar mest inom EU. Det gillade dock inte företagen att höra (vill de att vi ska arbeta ihjäl oss?). Fast att mer ledighet ökar folkhälsan, då man får mer "kvalitetstid", har vi ju också kunnat lära oss i olika medier och blir vi sjuka i mindre utsträckning, så tjänar samhället (dvs vi) på det i form av minskade sjukvårdskostnader.

Då skulle exempelvis jag få mer tid för bloggande.

Vad som tar tid, ser ni tydligt ovan... i alla fall om du letar ordentligt. Vad är det som sklijer det här inlägget från de jag brukar skriva? Jo, länkar till det jag nämner.

Att leta referenser att länka till tar en hel del tid av den tid man bloggar. Nu hoppas jag dock att ni som läser har gott minne, annars får ni söka på google ;-)

För er som vill locka bloggare, så är väl ovanstående en bra idé för att locka bloggare? En bloggsekreterare kan väl vara något att erbjuda istället för några ören per person som besöker bloggen (som ex.-vis en viss dagstidning gör)? Tänk så praktiskt om någon gick in och länkade åt mig nu innan inlägget publicerades?

Etiketter: , , ,

1 Kommentarer:

At 31 augusti, 2007 00:11, Anonymous Anonym skrev...

Kul att höra från dig igen. Man blir "änna" lite orolig när bloggare som man följt en tid plötsligt tystnar en längre tid. Bloggandet är också en social verksamhet - trots allt.

Visst skulle vi alla kunna arbeta 6 timmar/dag. Men som du säger, det finns en ekonomisk elit i landet som vill att vi arbetar ihjäl oss. Det är de där som numer delar på 100 miljarder i bonusar, pengar som skulle räcka till ordentlig sänkning av arbetstiden för oss alla - om man ville.

Jämförelsevis så kostar grundskolan och gymnasieskolan tillsammans omkring 100 miljarder :-(.

 

<< Hem