Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

22 oktober 2007

Huliganer

Nu diskuteras de så kallade fotbollshuliganerna livligt i medierna.

Vad har skapat fenometet med huliganer? Jo vi får börja med lite grundläggande psykologi.

Barn som inte har en bra uppväxt med föräldrar som har tid för dem måste göra så att andra uppmärksammar dem, exempelvis genom att börja mobba och slåss eller genom kriminella handlingar. Detta gör att de uppmärksammas av sina kamrater istället, som då fungerar som "surrogat" för deras föräldrar.

Det vi ser är att denna brist av föräldrarnas tid följer med dem även upp i vuxen ålder. Att många huliganer är upp till c:a 40 år stämmer väl överens med när kvinnorna i större utsträckning började arbeta utanför hemmen.

Att huliganerna blir fler i antal är därför knappast förvånande. Att firmorna, exempelvis de som påstår sig gilla AIK, kallar sig för namn som "Firman Boys", "Young boys" och "Baby boys" är knappast förvånande. De känner sig fortfarande som "pojkar". Möjligen så kan man tycka att alla "AIK"-firmorna skulle kunna ha en gemensam "klubb" kallad "Baby boys", då det namnet ju minst sagt övertydligt anger vad det handlar om - personer som beter sig som små barn - men den självuppfattningen har de antagligen inte.

Vad ska man då göra åt problemet? Jo föräldrarna måste vara hemma i större utsträckning och måna om sina barn. Som jag bl.a skrev den 30/8, så kan vi gå ner i arbetstid och fortfarande vara det folk inom EU som har flest antal arbetade timmar per person. Att gå ner till exempelvis sextimmarsdag skulle således inte bara vara bra för oss som arbetar, utan även för barnen.

Etiketter: , ,

3 Kommentarer:

At 07 november, 2007 15:40, Anonymous Anonym skrev...

Haha, du är ju rätt knäpp alltså. Jag har varit involverad i huliganismen, och inte fan kommer jag från något dåligt hem. Har haft en bra uppväxt, bra betyg i skolan. Och alltid stöttad utav mina föräldrar. Snacka om att du snackar skit rent ut sagt.

Det handlar om att man står upp för klubben man älskar. Vissa kallar det för fanatism, för oss är det ren jävla kärlek. Folk har slagits i åratal. Byar mot Byar, medmera. Nu har det bara ändrat skepnad, och tagit en lite annorlunda form. Så sluta och snacka skit om något du inte har kunskap inom.

 
At 17 november, 2007 17:56, Blogger Mats skrev...

Förnekande är inget ovanligt i sådana här fall, hade din psykolog sagt ovanstående så hade det varit intressant att diskutera...
Men din personliga åsikt har du ju i vart fall fört fram.

 
At 09 januari, 2008 00:16, Anonymous Anonym skrev...

Skriver en psykologiuppsats kring ämnet (sista året på gymnasiet) och jag kom fram till precis det du skrivit här. En säkrare och mer uppmärksammad uppväxt är vad som behövs. Känner vissa som sysslar med detta och jag kan väl med 110% säkerhet säga att jag har en mycket bättre uppväxt än de killarna. Och jag har aldrig ens slagit en person, även om jag kan hetsa till ibland :P
Det Rille snackar om må vara sant, men jag tror majoriteten huliganer har haft problem i uppväxten och det är det jag skrivit i uppsatsen =)

 

<< Hem