Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

27 maj 2005

Coops försäljning rasar

Läser på SVT att Coops försäljning rasar och att de ska sälja fastigheter för att få in medel. De visar även en filmsekvens där några kunder intervjuas och jag kan ju konstatera att fler än jag tydligen är trött på att de varor vi är vana vid bytts ut mot blåvita varianter.

På filmen verkar man visa Coop-stormarknaderna vid Bromma flygplats. Tidigare var det ett B&W och ett OBS-varuhus.

Numera när man åker dit i slutet av veckorna, så ser man samma fenomen som när de var B&W och OBS - fd B&Ws parkering är fylld med bilar medan parkeringen utanför det som var OBS alltid har gott om platser.

OBS-varuhuset hade och har dåliga bäst föredatum, ofräscha grönsaker och minimalt sortiment (trots storleken på affären) medan B&W hade (och har) bra varor och ett bra sortiment (många olika sorters varor) och lätt att hitta i. Det har alltid varit naturligt för lejonparten av oss kunder att gå till det som var B&Ws stormarknad. Även på torsdags och fredagseftermiddagen och under helgerna när köerna varit och är enorma så går man hellre till B&W, eftersom det är i det varuhuset man trivs och hittar bra varor.

Trots de åren som gått, så har man haft kvar stormarknaderna sida vid sida. Varför la man inte ner det som var OBS tidigare? Kunderna ville ju inte handla där, så det varuhuset hade man ju kunnat lägga ner (och sälja fastigheten).

Nu börjar jag oroa mig för att man tänker lägga ner det som var B&W och ha kvar det kunderna inte vill ha - typiskt KF i så fall. Hoppas jag har fel.

Se även mitt inlägg den 16 maj 2005 - Mindre valfrihet hos handlaren för mer synpunkter på "kedjevaror" (tex blåvitt).

0 Kommentarer:

<< Hem