Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

26 maj 2005

Musikkopiering och bärbara spelare

Jag var sugen på att köpa en bärbar musikspelare. Jag ville dels kunna kopiera över musik från CD skivor (via datorn), dels kunna spela in ljud (tex fågelkvitter) och sedan föra över det jag spelat in till datorn.

Efter att ha gått runt till några olika affärer och pratat med försäljare så köpte jag en bärbar musikspelare av fabrikat Sony, som skulle klara allt jag ville (enligt försäljaren och enligt instruktionsboken).

Den fungerade bra, men det gick inte att kopiera över skyddade CD-skivor till spelaren och det gick inte att kopiera över ljud från spelaren till datorn. Så jag sökte efter den här spelaren på Internet och fick läsa att spelaren i och för sig klarade av allt jag önskade men att Sony ändrat mjukvaran för att försämra för kunderna.

Så jag gick tillbaka till säljföretaget (Siba) och även säljaren blev förvånad men lät mig självklart lämna tillbaka den och jag fick tillbaka pengarna.

Efter att ha sökt runt på Internet efter information om olika andra bärbara spelare, så köpte jag en Creative Rhomba. Den klarar allt jag önskade mig. Det går att kopiera över musik från datorn (och tillbaka) - även från kopieringsskyddade CD-skivor. Även inspelat ljud går utmärkt att föra över till datorn.

Att den här spelaren dessutom är bra mycket mindre än den som Sony hade och dessutom billigare är ju bara ytterligare plus. Dessutom så kan man använda valfritt program för att föra över datat (inte Sony Special programvara). Rhomban ser nämnligen ut som vilken USB-disk som helst.

Så, slutsatsen efter detta? Jo, Sony är tydligen hopplöst passé numera. Konstigt att de inte vill/förmår att sälja produkter som konsumenterna vill ha men tydligen tycker de att det är viktigare att tillmötesgå musikproducenternas intressen än konsumenternas.

3 Kommentarer:

At 26 maj, 2005 08:22, Anonymous Anonym skrev...

Sony �r en av musikproducenterna, s� deras val �r ganska givet... Creative �gs inte av n�got stort mediakonglomerat, s� de kan g�ra riktiga spelare om de vill...

 
At 26 maj, 2005 19:29, Anonymous Anonym skrev...

Problemet för Sony är ju att de står på båda sidor: dels gör de spelare som ska kunna spela musik rippat från cd och dels driver de musikbolag som trycker och säljer dessa cd. Rävsax så att säga...

 
At 26 maj, 2005 20:26, Blogger Mats skrev...

Jo, jag tycker att de borde välja vad de ska syssla med (och inte tycker jag att de ska ägna sig åt konsumentprodukter) ;-)

 

<< Hem