Newsdesk
I morse råkade jag se att jag hade två brev i skräppostmappen hos msn/hotmail. Ett av dem var från Newsdesk.
Egentligen så ogillar jag skräppost (milt uttryckt) men eftersom de tydligen taggat brevet så att det klassades som "reklam" så tydde det ju ändå på en seriös avsändare, så jag läste brevet och sedan informationen på deras hemsida och valde att registrera mig.
Nu så läser jag hos Sanna (yukio.se) om ett pressmeddelande som säger att jag fått "inbjudan" som en av Sveriges "200 vassaste bloggare" (enligt Resumé). In hos Newsdesk för att läsa deras pressmeddelande (tänkte inte ens tanken i morse).
Nåja, att Newsdesk vill öka intresset hos sina betalande kunder (och kanske få fler) är ju rätt naturligt. Så agerar alla företag. Jag för min del har ju fått tillgång till ett verktyg som ser ut att kunna ge mig intressanta fakta, utan större arbetsinsats för min del och utan kostnad. Mycket enklare att söka fram pressmeddelanden den vägen och slippa stångas med olika företags hemsidor.
Dessutom så kan det ju ge ett mervärde att Newsdesks kunder eventuellt får veta när jag publicerat något de valt att gå ut med och kanske själva kommenterar det jag skriver om dem.
Det klagas lite på olika bloggar om att inte de fått någon "inbjudan" och det skulle vara intressant att få veta vad som gör att de anser att jag är en av de 200 "viktigaste" bloggarna.
Enligt pressmeddelandet så säger de "Vi välkomnar alla som har aktiva och välbesökta bloggar" och vi 200 bloggare som fått inbjudan är antagligen de som de själva funnit uppfyller det kravet. Så konstigare än så var det tydligen inte.
Etiketter: Internet
4 Kommentarer:
Som Sanna poängterade och också länkade till var att alla kunde använda Newsdesk.
Bra tjänst om man använder den rätt. Jag har redan använt den.
Ja och de skriver de också (den text jag citerade). Enda kravet är att man har blogg eller är "publicerad" på annat sätt, som jag förstår det, för att de ska kunna räkna en som journalist.
Man behöver varken ha en blogg eller vara "publicerad". Eftersom man inte behöver fylla i något pressnummer kan, i både teorin och praktiken, vem som helst regga sig. Men det gör ju på intet sätt tjänsten dålig...
För min del handlar det egentligen bara om att vi bloggare måste vara kritiska till den informations om väller över oss, om vi inte vill göra bort oss som mediefenomen. Att helt okritiskt skriva av eller om ett pressmeddelande är kanske kul i ett kort perspektiv men kommer helt klart att sabba "bloggarnas" trovärdighet i längden.
Nej, rent praktiskt så behöver man inte det men det var vad de skrev i pressmeddelandet och säkert vad de önskade för annars kan de ju inte räkna en som "journalist" - om de ska vara seriösa.
Jag håller med om att det gäller att vara kritisk när man läser pressmeddelanden, på samma sätt som man måste vara kritisk när man läser tidningar och webbsidor (och bloggar).
I vår vinklade värld, så är det inte lätt att vara mediekonsument...
<< Hem