Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

29 maj 2005

Bloggforum och en ny bokblog

Bloggforum 2.0, i går, var trevligt. Väldigt intressant och kul att få träffa personerna bakom bloggarna.

Man "är" uppenbarligen sin blogg, för det hände flera gånger att jag hälsade på folk och presenterade mig som "Mats" och såg en funderande min och när jag la till "Mats tankar" så fick jag oftast svaret "Är det duuu!" och samma sak för egen del, namnen sa oftast inte så mycket men bloggnamnet däremot. Det fanns dock några vars bloggnamn jag inte kände till innan och några som inte kände till mitt bloggnamn och det är ju inte så konstigt med den mängd bloggar som finns idag.

Det kändes som om jag kände en del väldigt bra, trots att vi aldrig träffats innan. Ingen nämnd och ingen glömd.

Tiden (45 minuter per debatt) var lite väl kort men har man kul så går ju tiden fort och två timmar hade säkert också känts som "för kort" i vissa diskussioner. Skulle vara kul om publiken fick mer tid för deltagande i diskussionerna men det kanske blir så på bloggforum 3.0?

I övrigt så tycker jag att Bloggforum 2.0 var väl arrangerat, bra och ändamålsenliga lokaler och praktiskt med ett litet café i lokalen.

Jag fick en kul idé under "Hur man läser och skriver bloggar" (Malte tror jag det var som sa det): Nämnligen en blogg om en påhittad person. Det tyckte jag var en kul idé, en "bokblogg". Så nu har jag startat en sådan.

Rymdskeppet kallar jag min bokblogg, som är en science fiction historia om livet på ett rymdskepp. Jag har suttit under förmiddagen och skrivit ihop ett antal bakåt-daterade inlägg som en bakgrund till historien.

Målsättningen är "några inlägg per vecka" men det kan ju bli varje dag också. Eftersom intressant.se inte har den typen av bloggar som kategori, så kommer jag enbart att pinga nyligen.se vid uppdateringar i den bloggen.

Ska bli kul att se om kommentarsmöjligheten ger något när det är en "bok" men försöka duger och om inte annat så är det ju alltid kul att ge ut en bok om än i ovanligt format.

9 Kommentarer:

At 30 maj, 2005 08:00, Anonymous Anonym skrev...

Visst känns det lite underligt att det inte räcker med att presentera sig med sitt namn, utan bloggens namn måste "hakas" på och då ramlar tio-öringen ned. Snart kanske vi bara presenterar oss med bloggnamnet.

- Hej, jag heter "Mats tankar"

:)

Annica

 
At 30 maj, 2005 16:37, Anonymous Anonym skrev...

Angående rymdskeppet tycker jag iden verkar likna något jag stötte på redan 1996 (om jag minns rätt). Det fanns på den tiden en site vid namn thespot. Det var före ordet blogg fanns, men det var i alla fall en fiktiv historia om ett antal ungdomar som delade ett hus någonstans i Kalifornien. Historien drevs fram genom att alla i huset skrev en dagbok på nätet som beskrev deras egen syn på olika händelser. Ganska intressant faktiskt. Det var ett företag som stod bakom det hela, jag tror även dom hade någon fler liknande site. Men det är borta sedan länge.

 
At 30 maj, 2005 16:53, Blogger Mats skrev...

Annica: Jo, det är intressant att se hur mediet påverkar vårt agerande och då är det ju praktiskt om bloggen heter samma sak som en själv (som i ditt fall).

Fredrik: Intressant om thespot. Det hade jag missat men det hände ju så mycket de åren, så det gick inte att hålla koll på allt.

Idén att blogga som en fiktiv person förekommer tydligen även idag i USA och det var det som Malte beskrev under diskussionen på Bloggforum.

Huruvida en bokblogg finns någon annanstans idag vet jag inte än men det dyker säkert upp någon kommentar om det så småningom. Har svårt att tro att jag är först. Av din beskrivning av Thespot så låter det ju som en bokblogg, möjligen utan kommentarsfunktion (?).

Om kommentarsfunktionen ger något i en bokblogg vet jag inte än utan jag avvaktar. Om inte annat, så ska jag försöka involvera läsarna så småningom (har vissa ideer).

 
At 30 maj, 2005 18:09, Anonymous Anonym skrev...

Hoppsan, döm om min förvåning när jag bara för skojs skull tittar in på thespot.com och ser
att den har startat om för bara några månader sedan, med en ny "cast" och snarlikt upplägg. På waybackmachine kan man se åtminstone hur framsidan såg ut på den gamla thespot:
http://web.archive.org/web/*/http://thespot.com

Jag kommer ihåg att dom vann några tidiga internetawards av något slag. Jag kommer inte ihåg om dom hade kommentarer i dagböckerna. Tror inte det, men det fanns ett messageboard för fansen (som var ganska många).

 
At 30 maj, 2005 18:41, Anonymous Anonym skrev...

Klart att folk tittade konstigt på dig om du presenterade dig som Mats. Det är möjligt att de trodde det var jag som bloggar på Klocklös i Tiden, jag heter också Mats och en bild på mig är bland det första som möter besökarna där.

Själv presenterade jag mig som "Mats - Klocklös" och fick mest "Jag vet" tillbaka. En väldigt annorlunda känsla att träffa människor vars blogg man läst länge och trots att man aldrig träffas så känner man dem ändå. Jag måste nog blogga om det här ikväll tror jag.

/Mats (Inte "Mats tankar"-Mats utan Klocklös-Mats :) )

 
At 30 maj, 2005 19:14, Blogger Mats skrev...

Ny Thespot verkar rätt avancerad men jag ska studera den (och kanske främst arkivet) lite närmare vid tillfälle. Fiffigt arkiv du hittade!


Jag tror iofs inte att de tittade konstigt utan mer undrande över vilken Mats jag var. Att jag inte kan vara du är ju uppenbart när man sett bilden (det har jag nu).

Jo det kändes väldigt kul att träffa sina bloggkompisar IRL och märkligt att uppleva att det kändes som om vi känt varandra IRL länge. Bloggandet är helt klart ett nytt sätt att lära känna folk på.

 
At 30 maj, 2005 21:35, Blogger Mats skrev...

Hej Sofia.

Det är ingen fara, jag for ju runt rätt bra själv och träffade en massa folk ;-) Det bara "blev" så många jag måste prata med men vi håller kontakten via mail.

 
At 31 maj, 2005 07:37, Anonymous Anonym skrev...

Zyrenna som jag har i mitt bloggnamn var från början tänkt att vara en fiktiv person med någon slags fiktiv berättelse/dagbok om sig själv på min sida Sedan började jag skriva egna anteckningar och då blev det lite rörigt, en del trodde att fantasifiguren Zyrenna var jag. Sedan årsskiftet har jag funderat på att låta Zyrenna återuppstå igen, fast än har jag inte kommit så långt.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

 
At 31 maj, 2005 18:51, Blogger Mats skrev...

Jag kan tänka att det blev rörigt ;-) men det skulle vara kul om Zyrenna återuppstod.

Jag har dock, så smått, börjat inse problemet med dagboksblogg.

När man skriver en "riktig" bok, så kan man gå tillbaka och ändra det som har hänt, så att det passar senare delar av historien.

I en bokblogg, så är det generellt sett för sent att tillföra något "historiskt" i efterhand.

Men jag kör på, än har jag inte gett upp och nya utmaningar är till för att besegras!

 

<< Hem