Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

21 oktober 2005

Diskriminering pga utseendet är ok

Att folk diskrimineras av olika orsaker är på intet sätt något nytt. Om ett företag inte anställer någon pga handikapp, eller för att personen kommer från ett annat land, så är det diskriminering och företaget kan fällas för det.

Däremot så finns det inget hinder för att neka någon anställning pga personens utseende, exempelvis för att en person är kraftigt byggd, istället för smal. Man kan även neka en person anställning pga att personen talar dålig Svenska.

Det sistnämnda har jag förståelse för. Det hände nämnligen vid ett tillfälle att jag åkte tunnelbana i Stockholm och att tåget stannade i en tunnel. Vi fick vänta ett bra tag innan föraren tog till orda och sa något på obegriplig Svenska. Efter meddelandet så började vi i vagnen att prata med varandra och diskuterade om föraren möjligen sagt att vi skulle utrymma tåget. Vi började dra oss mot dörrarna men rätt vad det var så satte tåget fart igen. Efter en sådan upplevelse, så känns det märkligt att SL anställer folk som inte kan tala Svenska tillräckligt bra. I en nödsituation är det helt klart nödvändligt att man förstår vad föraren säger.

Men att vägra anställa pga utseendet har jag däremot svårt att förstå. Visst ser jag att det oftast är unga slanka personer som jobbar i många affärer idag, allt ifrån klädesaffärer till elektronikbutiker, typ On-off, Siba, Power... Jag kan ju konstatera att det faktiskt är rätt sällan man har turen att träffa en försäljare på de nämnda företagen som faktiskt kan något om de prylar de säljer - men det händer.

Märklig värld vi lever i...

Etiketter: ,

4 Kommentarer:

At 22 oktober, 2005 00:36, Anonymous Anonym skrev...

Håller helt med dig Mats. Men numer är väl ungdom och ett vackert yttre den enda kvalifikation som räknas, och irriterande är det när man vill ha information om de varor man eventullt ämnar köpa. Jag har mer än en gång avstått från att handla för att jag inte kunnat få korrekt information om varan så sä värst lönsam borde denna policy inte vara. Men män kanske gärna köper grisen i säcken om expediten är ung och vacker förstås - den saken kan jag inte bedöma.

 
At 22 oktober, 2005 06:06, Anonymous Anonym skrev...

Satt vi på samma t-banetåg? Nej, det kan vi inte ha gjort. Vi fick gå i tunneln mellan T-Centralen och Gamla stan och det var ingen höjdare. Men precis samma problem var det då med en förare som inte kunde uttrycka sig på svenska. Han visste inte vad elavbrott heter. Vi fick vänta 20 minuter på att någon kom och berättade vad som var på g. Detta var dessbättre över tio år sen och ingen fick panik eller tänkte tanken terrorist. Men ändå.

Jag fick inte jobb på en resebyrå en gång för att jag inte var snygg nog. Det var 1980. Har ingenting hänt?!

 
At 22 oktober, 2005 21:10, Blogger Mats skrev...

Nix, jag köper inte av unga expediter (oavsett kön) som inget kan, såvida jag inte kan "allt" själv men det finns antagligen undantag...

Låter spännande med din tunnelpromenad. Hur kom ni ut ur tåget? Fick ni gå ut på "vanligt" sätt genom dörrarna eller gå igenom hela tåget och ut genom förarhytten (tågets framsida)?

Nåja, oavsett vilket så är det nog inte så kul ändå att gå i en sådan tunnel. Ska nog vara glad att jag sluppit...

 
At 23 oktober, 2005 21:35, Anonymous Anonym skrev...

Vi fick gå genom vagnarna och hoppa av längst fram. Det är rätt långt mellan T-Centralen och Gamla Stan så det var en himla tur att jag inte hade tungt att bära! Sen när vi kom till Gamla Stan fick vi kliva upp på perrongen och DÅ sa nån: SÅG NI RÅTTORNA??!!

Gjorde jag inte. Som tur var.

 

<< Hem