Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

19 juni 2005

RSS, atom, XML ??? eller hur man enkelt läser många bloggar

Vad är egentligen det här med RSS, Atom, XML?

Jo det handlar, väldigt enkelt uttryckt, om olika standarder för att tagga text, ungefär som HTML och att visa förändringar. Den som vill ha fler detaljer, hänvisas till Bloggnytt.

Varför ska man bry sig om det här då? Jo, man ökar chansen att ens blogg blir läst, eftersom det blir lättare för de som läser bloggar att hålla koll på när ens blogg är uppdaterad.

Tänk dig att du tycker att 30-50 bloggar är bra eller emellanåt har bra inlägg. Du kan ju givetvis ha en favoritlista i din webbläsare och klicka dig igenom alla dessa för att se om det finns något nytt skrivet i någon av dessa men det tar ju en del tid.

Alternativet är att du med en programvara prenumererar på dessas RSS-flöden. Då får du, normalt, en lista med bloggnamn till vänster, där också antalet nya inlägg sedan sist du läste respektive blogg visas. Klickar du på ett bloggnamn, så visas ett eller flera inlägg från den bloggen i fönstrets högra del.

Det här gör att du direkt ser vilka bloggar som har nya inlägg och du behöver därför inte ens klicka på de andra för att se om det finns något nytt att läsa.

Dessutom, så kan du, normalt, välja om du vill se hela det nya inlägget eller bara en del av texten (så att du kan se om den är intressant att läsa) och sedan klicka på en länk som då visar hela texten.

Oftast kan man även placera blogglänkarna i olika "foldrar", tex de mest intressanta i en och de mindre intressanta i en eller liknande.

Jag använder Bloglines för att läsa de flesta bloggar jag läser. Alla har dock inte RSS-flöden och dessa får jag ju läsa på "sedvanligt" sätt.

Fördelen med bloglines är att man kan låta andra se vilka bloggar man läser - om man vill. Klickar du på länken "bloggar jag läser ovan" (eller länken "Alla bloggar jag läser" till höger på min bloggs startsida), så får du se större delen av de bloggar jag läser. Alla syns inte, eftersom jag markerat vissa av dem som "privata". Detta eftersom jag följer dem ett tag för att se om de är läsvärda, eller för att de inte längre uppdateras.

Sedan så syns, som sagt, inte heller de bloggar som jag måste läsa på sedvanligt sätt (dvs de har inte RSS-flöden).

Klickar du på ett bloggnamn, så får du se inlägg från den bloggen i högra delen av din webbläsare. Klickar du på dess rubrik i högra delen, så kommer du till den bloggens HTML-sida. Det brukar jag göra när jag vill kommentera (går då normalt också att klicka på inläggets rubrik).

Om jag går in på bloglines, så ser jag, förutom det du ser, även hur många olästa inlägg jag har i respektive blogg. Dessutom så kan jag givetvis lägga till eller redigera/ta bort bloggar från listan.

Bloglines har finessen att när du skapar din egen lista, så räcker det oftast att du anger URLen till bloggen, så hittar den själv RSS-flödet.


Sugen på att prova? Gör så här:

  1. Surfa in på Bloglines.
  2. Klicka på Register uppe i högra hörnet.
  3. Fyll i din e-postadress (den skickar ett brev för att verifiera din adress).
  4. Välj ett lösenord, tidszon och klicka på Register.
  5. Klicka på länken i brevet du får.
  6. Klicka på "My feeds"

Nu så är det dags att lägga till bloggar. Gör så här:

  1. Klicka på "Add" i högt upp i vänstra kanten.
  2. Skriv in URLen till bloggen (tex http://matstankar.blogspot.com/)
  3. Nu får du, förhoppningsvis ett eller flera alternativa flöden att välja på. Klicka i boxen vid det RSS-flöde du önskar (jag brukar välja "atom", om det finns, men det spelar ingen roll vad du väljer).
    Om den inte kan hitta några flöden alls, så får du själv se om den bloggen erbjuder rss-flöden (finns ofta en orange ikon med texten XML). Om så är fallet, stå på den ikonen, klicka höger och välj "Copy shortcut/link" och klistra sedan in den länken istället för URLen till bloggens hemsida.
  4. Välj i vilken folder bloggen ska synas (Toplevel är standard, där har jag mina men du kan också välja att skapa en ny folder).
  5. Välj access (vill du att andra ska se att du läser den här bloggen, så låt det stå "public").
  6. Klicka på Subscribe.

Nu så kommer den bloggen att listas till vänster. Följ stegen ovan för övriga bloggar du vill lägga till.

För att din bloglista ska kunna visas för andra, måste du också ange ett användarnamn.

  1. Klicka på account
  2. Klicka på "Blog settings" (jo det finns möjlighet att ha sin blogg hos bloglines men det ligger utanför den här beskrivningen).
  3. Skriv in ett "User Name" (använd inte å,ä, ö)
  4. klicka i att du vill publicera din blog/blogroll.
  5. Klicka "Save changes". Om du får ett felmeddelande "There is a problem with the database" så är namnet redan är upptaget och då får du prova ett annat användarnamn och klicka "Save changes" igen.
  6. Klicka på "Feed options" och välj hur du vill ha det. Här väljer du bl.a om du vill se hela de inlägg du inte läst eller bara en sammanfattning. Jag för min del vill se hela inlägget och jag vill inte enbart se uppdaterade "feeds", utan alltid alla.
  7. Klicka på "Save changes" när du är klar.

Nu är du klar!

Adressen till din publika "blogroll" är nu http://www.bloglines.com/public/användarnamn, där användarnamn är det namn du angav under "User name", exempelvis http://www.bloglines.com/public/Matsis för min del.

För att komma till din "privata" blogglista (där du ser alla bloggar du lagt upp och också antal olästa inlägg), så kan du bokmärka http://www.bloglines.com/myblogs. Om du inte loggar ut när du lämnar bloglines, så slipper du logga in när du klickar på länken (den använder cookies).

Om något är oklart eller om du har tips på olika program som du tycker är bra för att läsa RSS-flöden, så lämna gärna en kommentar!

Jag har provat programmet rssreader och den tycker inte jag är bra, eftersom det då och då glömmer bort vad jag läst och då visar det alla inlägg i vissa bloggar nya och det är inte kul.

Etiketter:

2 Kommentarer:

At 20 juni, 2005 14:06, Anonymous Anonym skrev...

Tror länken till dina bloggar är fel går till bloglines.com/myblogs typ men det är det bara du som kan se...

 
At 20 juni, 2005 20:38, Blogger Mats skrev...

Tack Fredrik, jag har rättat länken.

 

<< Hem