Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

18 juni 2005

EU och GB och Frankrike

GB vill inte slopa sin skatterabatt till EU och Frankrike vill inte få mindre bidrag till bönderna.

Storbritannien har rabatt på medlemsavgiften till EU. 24 av de 25 EU-länderna vill att rabatten ska försvinna - och det tycker jag också.

Rabatten innebär att bl.a Sverige indirekt subventionerar ett rikt land som GB och det är ju märkligt. GB vill dock behålla sin rabatt, eftersom Frankrike vill ha kvar sitt jordbruksstöd.

Tydligen sastar Pär Nuder (S) på att fortsätta få rabatt, för Sveriges del, på avgiften, istället för att, i första hand, driva krav på att GBs rabatt borde avskaffas och jordbruksstöden omförhandlas.

Jag tycker det är hög tid att kraftigt minska jordbruksstöden och att slopa GBs rabatt. Är man med, så ska man betala full avgift. Om alla gör det, så kommer alla att kunna få sänkt avgift, vilket gynnar alla medlemsländer (baserat på att EU behöver samma mängd inkomster).

Jag tycker att det är ohållbart med stöden, för de ger inget till oss som köper böndernas produkter (dvs vi får inte lägre priser). Att dessutom subventionera exporten gör att u-ländernas jordbruk slås ut, då det blir billigare för dem att köpa importerade varor än att köpa inhemska varor, vilket ju inte är bra. Nej bort med jordbruksstöden, det är bäst för alla (utom möjligen bönderna) och minska tullarna, så att priserna blir lägre.

Även Fredrik Reinfeldt (M) och Lars Leijonborg (FP) anser att skatterabatten borde avskaffas och att jordbrukssubventionerna borde omförhandlas/minskas. Förvisso ovanligt att jag nämner politiker som tycker som jag men eftersom jag länkade till Fredriks (M) uttalande tidigare i inlägget, så tycker jag att det är viktigt att visa att även Lars (FP) anser detta.

Etiketter:

0 Kommentarer:

<< Hem