Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

15 juni 2005

Kassettersättning på DVD-skivor

Den nya upphovsrättslagen antogs av riksdagen den 25/5 (Se paragraf 6 och 10 om du klickar på länken). Den gäller från den 1/7. Den innebär bl.a att den så kallade "kassettersättningen" höjs, vilket kommer att göra bl.a DVD-skivor dyrare (c:a 11 kr mer för en DVD-R och c:a 18 kr mer för en DVD-RW, enligt Aftonbladet).

Det är trist att politikerna är så veka att de hellre tar så stora kommersiella intressen än värnar om medborgarna. Det är ju trots all vi medborgare som röstar in partierna, inte de kommersiella intressena.

Varför ska jag betala pengar till artisternas intresseorganisation, CopySwede, när jag lagrar mina egenhändigt tagna filmer och bilder på en DVD-skiva? Eller kan jag vända mig någon stans och kräva att få betalt när det är jag själv som har upphovsrätten? Det borde ju vara väl rimligt att jag får betalt när jag bränner DVD-skivor till mig själv och andra med eget material. Det är ju det som är tanken med kassettersättningen - att upphovsrättsinnehavaren ska få betalt när "folk" gör kopior av upphovsrättsskyddat material.

Så hur gör jag för att få betalt eller slippa betala avgiften? Jo, om man använder brännbara skivor i sin "yrkesutövning", så kan man ansöka om ett registreringsbevis. Sedan är det bara att visa upp det hos importören, så får man köpa utan avgift.

Undrar om privatpersoner kan få ett registreringsbevis? Undrar om det fungerar hos detaljister också? För det är ju rätt troligt att importören inte vill sälja till enskilda, det brukar inte grossister vilja. Möjligen finns det detaljister som importerar själva?

2 Kommentarer:

At 16 juni, 2005 07:43, Blogger Mats skrev...

Hej.

Jo i vissa fall men hur många medborgare finns det i Sverige?
(c:a 9 miljoner).

Hur många CD/DVD-tillverkare finns det i Sverige (inte många om ens någon).

Hur många skivbolag... osv.

Så varför ska ett fåtal artister gynnas av att jag lägger mina egna bilder på CD och DVD-skivor? Man borde se till majoriteten här.

Om man vill gynna artisterna, så skulle man titta närmare på det problemet som det stod om i tidningarna för ett antal år sedan (och som jag antar fortfarande består):
Artisterna tjänar generellt lite per skiva. Istället tjänar skivbolagen mycket per skiva. Låt artisterna få en större andel av skivans pris. DET skulle de tjäna mycket på.

 
At 17 juni, 2005 06:54, Blogger Mats skrev...

Jag har funderat vidare på din grundinvändning och jag får väl erkänna att jag oftast inte satt likhetstecken mellan medborgare och företag.

Så tack för den synpunkten! Alltid kul att få en "aha" - upplevelse, även om det ju egentligen alltid borde vara självklart att företag drivs av medborgare men man tänker konstigt nog inte så.

 

<< Hem