Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

16 juni 2005

Hur används skatten?

Vi betalar ju en del i skatt och många gånger har, åtminstonde jag, undrat vart alla pengar egentligen tar vägen.

Så här används skattepengarna räknat per 100-lapp enligt Skatteverket (som i sin tur fått uppgifterna från SCB) Siffrorna anger procent av inkomna skattepengar:


42.50 Socialt skydd (Pensioner, sjukpenning, barnbidrag, studiebidrag, lönegaranti mm)

14.70 Utbildning (Förskola, grundskola, gymnasium, högskola mm)

13.10 Offentlig förvaltning (tex departement, räntor på stadsskuld)

12.30 Hälso och sjukvård (Sjukvård, läkemedel mm)

7.50 Näringsliv (tex vägar, järnvägar, kollektivtrafik)

3.90 Försvar (inom landet samt fredsbevarande styrkor utomlands)

2.70 Samhällsskydd och rättsskipning (polis brandkår etc)

2.00 Kultur och fritid (tex bibliotek, muséer, idrottsanläggningar)

1.00 Bostäder och sammhällsutveckling (planering av nya bostadsområden, vattenförsörjning och gatubelysning)

0.30 Miljöskydd (ta hand om sopor, sanera oljeutsläpp mm)


För en gångs skull inga kommentarer från mig, tyckte bara jag ville dela med mig av informationen jag trillade på.

Etiketter:

2 Kommentarer:

At 16 juni, 2005 08:25, Blogger Cornelia skrev...

Det var intressant. Fakta är alltid bra att ha när man ska debattera.

 
At 17 juni, 2005 06:52, Anonymous Anonym skrev...

Jag brukar leka med tanken på att vi varje år när vi ska deklarera själva skulle få välja vart vi ville att vår a-skatt skulle gå. Alltså få en lista med sådant som den ska användas på, mer specificerad än din. Undrar alltid om fördelningen blivit densamma som idag.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

 

<< Hem