Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

24 oktober 2005

Är det smart att köpa det du inte behöver?

En av tre unga britter köper böcker de inte behöver. Det låter ju inte riktigt klokt och med tanke på att anledningen är att de ska verka smarta så börjar jag ifrågasätta hur det egentligen står till med de unga britterna (av de över 50 år, är det "bara" en av tjugo som har köpt en bok för att vara smart). Läs artikeln om du önskar mer fakta.

Om man nu tolkar detta som att 33% av de unga britterna är korkade, så är det ju intressant att försöka komma fram till hur det egentligen är med oss Svenskar. Kan det vara lika illa här?

Tja, varje dag kör mängder med människor bil mot Stockholmsområdet och köerna står oftast näst intill helt stilla. När jag testat köerna, så tar det c:a 40 minuter längre tid att köra till Stockholm, jämfört med när det inte är rusning. Det är väldigt många bilar i de där köerna och ofta så sitter blott en person i varje bil (jodå, jag är träffad men det händer inte många gånger per år att jag kör till Stockholm). Här är ju alternativet pendeltåg, ev behövs bilen för att köra till en infartsparkering (och ta tåget därifrån). Så att köra bil till Stockholm torde vara onödigt för de flesta.

Det får väl anses som rätt korkat att köra bil in till Stockholm om man inte behöver. Varför ägna 40 minuter längre tid åt att ta sig till Stockholm när man kan susa förbi köerna med pendeltåget? Det ska helt klart bli intressant att se om Regeringens trängselskatter minskar köerna.

Fast jämförelsen med böcker är kanske inte helt relevant ändå, så vad finns det som vi Svenskar köper som egentligen är onödigt? Jo jag känner många tjejer som "shoppar" skor och handväskor - många gånger per år - trots att de redan har så det räcker. Det finns killar som köper teknikprylar som "vi" sedan använder ett tag och som sedan blir liggande, dvs onödiga köp således.

Jag kan väl uppskatta det antalet tjejer jag känner som "shoppar" enligt ovan till c:a 50% och antalet killar är kanske också 50%.

Hmmm, vid närmare eftertanke så är det kanske rätt smart att betala för sådant man inte behöver. ;-)

Etiketter:

0 Kommentarer:

<< Hem