Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

29 oktober 2005

Vem ska få dricks?

Kassören i min närbutik har ofta intressanta funderingar. I dag så skojade han med kunderna om att man skulle betala vad varorna kostade plus dricks. Varför ska inte han få dricks när man får det i andra branscher, undrade han. Om du hade hämtat varorna åt mig, så hade du kunnat få dricks, tyckte jag.

Det är ju mycket det dricks handlar om, man ska få något som motiverar pengarna. En taxichaufför som kör fel väg eller är sur och vresig får ingen dricks av mig. Å andra sidan, så ger jag gärna dricks till min frisör när klippningen går snabbt och resultatet är bra. Frisörens min första gången var i och för sig obetalbar men numera är jag inte den ende kunden som ger dricks till frisörerna där jag klipper mig (eller kanske snarare där "de" klipper mig).

Kassören funderade vidare på varför man ofta ger dricks till just taxichaufförer men inte till busschaufförer. Borde man kanske ge dricks när bussen kommer i tid, funderade han när jag lämnade affären. Fast jag får väl ändå konstatera att det oftast inte är busschaufförens fel om bussen kommer sent, så dricks för att bussen kommer i tid vore rätt orättvist. Dricksen ska avse något som den som får dricksen ska kunna påverka, tycker jag.

Fär väl också konstatera att jag faktiskt agerar likadant när jag ger kollekt i kyrkan. Det det egentligen handlar om är att jag ger mer pengar i kollekt när prästen gör ett bra jobb (bra predikan etc), fast det tjänar ju inte prästen på. Sedan ger jag även mer pengar när det går till något ändamål som jag känner speciellt för - men det är ju ett helt annat ämne.

Undrar hur prästen skulle reagera om jag gav honom/henne dricks när predikan är "extra bra"? Fast känner jag dem rätt, så är det inte värt att prova. De skulle med största sannolikhet ta väldigt illa upp. Däremot verkar de uppskatta när jag talar om att jag gillade predikan efter att gudstjänsten är slut.

Man ska nog inte underskatta värdet av beröm som alternativ till att ge dricks och berömma gör jag emellanåt, när någon skött sitt jobb bättre än jag är van vid. Sedan spelar det ingen roll för mig om det är en tunnelbaneförare som lyckas stanna tåget varje gång utan att det rycker till eller när jag lyckas hitta en kunnig expedit i en elektronikbutik (som jag nämnde i förbifarten häromdagen).

Så ge beröm till människorna omkring dig, när de gjort sig förtjänta av det. Beröm gör folk glada!

Etiketter:

8 Kommentarer:

At 29 oktober, 2005 23:28, Anonymous Anonym skrev...

Alla vi människor har behov av att bli bekräftade och alla tror jag vi vill höra att vi gör bra saker.
Så visst ska vi berömma människor runt omkring oss när det gjort sig förtjänta av det. Mer och oftare än vi gör idag. Och ser vi att kollegan/vännen/grannen/kassörskan har klippt sig, köpt en ny tröja, verkar extra glad eller vad det nu är så ska vi säga det också...för vi behöver alla få höra något positivt.

 
At 30 oktober, 2005 06:46, Anonymous Anonym skrev...

Kan berätta att du idag tilldelats dagens BLOGGros

 
At 30 oktober, 2005 07:46, Blogger CV skrev...

En situation jag tycker är lite komplicerad är när jag åker taxi med jobbets taxikort. Om jag ger dricks är det ju jobbet som får betala extra. Vad är rätt och fel då?

 
At 30 oktober, 2005 15:22, Anonymous Anonym skrev...

Det var ju en idé I "min" butik när det är mkt folk står en grabb o plockar i varorna i kassar för att få bättre flyt. Han skulle naturligtvis få dricks, spec när han packar klokt, dvs tungt i botten och tomaterna överst - inte tvärtom.
Berömma folk är roligt. När jag sa till en mycket sur o snäsig bankkassörska att hennes frisyr var väldigt snygg - Oj vilken skillnad! Tror att hennes dag var räddad i o m det.

 
At 31 oktober, 2005 19:42, Blogger Mats skrev...

cv, kul det där med taxiresa på jobbets bekostnad. Det har jag också "drabbats" av och ibland har jag betalt dricksen separat (kontant) och ibland låtit jobbet stå för den.

Min arbetsgivare tjänar ju på om taxichauffören fått mig på gott humör, så det kan de gott betala för - tycker jag.

 
At 31 oktober, 2005 19:44, Blogger Mats skrev...

Får väl tacka för Christinas BLOGGros också. Trevlig idé för att pigga upp bloggare och smart sätt att locka folk till din blogg.

Har för övrigt lagt till Christinas blogg till min "blogroll"...

 
At 17 november, 2005 20:11, Anonymous Anonym skrev...

Alla människor vill få bekräftelse och jag tycker beröm är en prima ide att lyfta vardagen för folk som kanske får lite uppskattning för att deras jobb inte "syns".

Dricks är dock ett helt annat fenomen. Dricks är ngt som vissa yrkesgrupper kommit att förvänta sig för att överhuvudtaget anstränga sig, och den som inte ger dricks är således snål.

Dricks är dessutom ett kasst sätt att ge uppskattning eftersom nivån på dricksen kommer att bestämmas av storleken på den egna plånboken mer än något annat.

Mer beröm, mindre dricks

 
At 17 november, 2005 20:13, Anonymous Anonym skrev...

...glömde en sak: Ni som sätter upp dricksen på företaget vill jag bara meddela att om jag kommer på någon av mina anställda med att använda reseräkningar som ngt slags filantropisk godispåse så kommer jag se till att de får mycket fritid att ägna sig åt dricksgivande på.

 

<< Hem