Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

02 november 2005

Sonys varumärke mindre värt - pga Sony

Sony lägger in oönskade program på din dator. I alla fall om du spelar deras nyare CD-skivor på datorn, för då installeras nämnligen ett litet program som kontrollerar att du inte manipulerar med deras kopieringsskydd. Försöker du ta bort filerna, så kan din CD-spelare sluta fungera.

Sony går allt längre i sin kamp för att hindra att man kopierar sin köpta musik till sin MP3 spelare (vilket man har laglig rätt att göra i Sverige). Tidigare har jag ju skrivit om att Sony hindrade mig från att kopiera sådant som jag själv har upphovsrätten till.

Det börjar bli hög tid att inte längre köpa något alls som Sony tillverkar, oavsett om det är musikspelare eller CD-skivor. Antagligen bäst att inte ens fundera på deras TV-apparater, förstärkare, kasettdäck mm heller, nu när man vet att det inte längre går att ha något förtroende för Sony.

Men man får väl ändå säga att det här kan ses som ett skolexempel på hur man snabbt förstör ett varumärke. Från att ha stått för kvalité, så står Sony numera för strul, problem och ett hinder för mig att ta tillvara mina rättigheter. Det är i alla fall vad jag tänker på när jag hör namnet Sony numera. Undrar vad aktieägarna tycker om det?

Uppdaterat 4/11:
Den som vill veta mer om bl.a det tekniska, hänvisas till Lars Olofssons teknikblogg.

Etiketter:

2 Kommentarer:

At 04 november, 2005 01:01, Anonymous Anonym skrev...

Tror du att Sony är ensamma om att bete sig så här?

 
At 04 november, 2005 19:59, Blogger Mats skrev...

Nja, det finns ju fler som gör liknande saker men sammantaget så tycker jag att Sony utmärker sig.

 

<< Hem