Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

15 juni 2008

Avlyssningslagen

Att många är emot den nya avlyssningslagen har vi ju märkt de senaste dagarna.

Ett av de mer löjeväckande inläggen i debatten, är från Google som går ut med att de inte kommer att placera några servrar i Sverige om lagen går igenom.
"- Vi kan helt enkelt inte kompromettera våra användares integritet genom att ge svenska myndigheter tillgång till data som kanske inte ens har med svensk aktivitet att göra. Det här förslaget liknar något som hittats på av Saudiarabien och Kina. Sådant bör helt enkelt inte ha någon plats i en västerländsk demokrati, sade Fleischer."

Konstigt att de inte flyttar sina servrar från USA då, som ju sedan länge har gått ännu längre i att avlyssna sina egna (och andras) medborgare. Hur kommer det sig att inte Google protesterar mot USA?

Om någon undrar, så är jag emot avlyssningslagen, eftersom jag värnar om vår personliga integritet och för att jag vill kunna anonymblogga när jag vill, utan att FRA ser det som ett "hot" och försöker hindra att jag "attackerar" dem eller andra i inlägg, bara för att jag nämner ord som FRA, hot och attackerar, som ju säkert kommer att trigga deras avlyssningssystem. Att jag dessutom nämnt USA i inlägget gör ju att enbart en bug i deras system kan undvika att den här texten skulle sorterats ut som högintressant om systemet var i drift idag.
Andra bloggar om: , , ,



Etiketter: , , , , , ,

1 Kommentarer:

At 21 augusti, 2008 14:08, Anonymous Anonym skrev...

Bra blogg, bra kommentarer om avlyssningen, hittade din blogg av en händelse, ville se hur andra bloggar såg ut.

Krister A
edetbloggen.blogg.se

 

<< Hem