Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

12 juni 2005

Dåliga förpackningar

Ända sedan jag var liten, så har jag tyckt att förpackningar, innehållande olika varor, har varit lätta att öppna.

Visst, korken till saftflaskan kan ju sitta rätt hårt ibland men det fixar en nötknäppare och locket till honungsburken kan man öppna med hjälp av en handduk, så på det hela taget så är det enkelt att öppna förpackningar.

De senaste åren så tycker jag dock att vissa förpackningar har blivit betydligt sämre än de var innan.

Om vi börjar med en sk*t-sak ;-) så som toalettpapper. Är det bara jag som svär @#&! och #!##@ över att limmet är lite väl bra numera? Det går ju åt en del papper enbart pga att man ska "öppna" rullen, för att inte tala om tid. Förr fanns alltid en ände som man kunde lyfta lite försiktigt i, för att få klistret att släppa. Inte numera. I alla fall inte om man använder papper tillverkat av Serla. Förr fungerade Serlas toalettpapper bra.

Köpte två förpackningar Risifrutti häromdagen. I går åt jag den ena och i dag den andra. Båda gångerna fick jag samma problem. Stanniolpappret går sönder och man får ägna bra mycket mer tid åt att öppna förpackningen än förr, då man bara kunde dra av pappret direkt i ett stycke. Antagligen är stanniolpappret tunnare idag än då (eller av en sämre kvalité). Dessutom så tycker jag att priset har höjts väl mycket sedan starten.

För att öppna plasten runt ett videoband, så finns en liten "plasttråd" som man ska dra i. Ibland går tråden av och ibland så går det bara inte att dra (de har glömt att göra ett litet snitt i plasten).

Det finns givetvis mängder med exempel. Det jag egentligen ifrågasätter är om inte tillverkarna testar sina produkter innan de skeppas iväg. Använder inte Serlas VD Serlas toalettpapper? Använder inte Procordia Foods VD Risifrutti? Jag bara undrar...

0 Kommentarer:

<< Hem