Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

06 juni 2005

Mitt Sverige

Idag är det den 6 juni - Sveriges nationaldag. Därför skriver jag om varför jag gillar "mitt" Sverige. Det gör jag i form av en dikt:

Det som är viktigt är helheten. Det finns så många detaljer, som var och en kanske inte är så viktig men alla dessa små detaljer tillsammans är det som gör mitt Sverige.

Det är lokalradion som väcker mig på morgonen med musik och nyheter och det är Dagens Nyheter i brevlådan på morgonen. Det är resan till jobbet, vare sig den sker per bil eller med buss och tåg och det är köer av bilar och människor.

Det är alla företag jag ser omkring mig: Eniro, SL, Volvo, Pressbyrån, Coop, Ica, Hemköp och Saab... även om inte alla är Svenskägda numera och det är företagen, vars reklam försöker lura mig att köpa det jag inte behöver. Det är postorderköp, via brev eller Internet och ett paket från Hobbex i Borås.

Det är storstädernas ljus och brus och det är stillheten och lugnet på landet. Det är det spontana samtalet med människor jag inte känner och den spontana hjälpen från en utsträckt hand. Det spårvagnsturen i Norrköping eller Göteborg och X2000 till Nässjö.

Det är gruvorna i Kiruna, som ger fula sår i landskapet, myggen i Nikkaluokta och tågresan med vidunderlig utsikt mellan Kiruna och Narvik. Det är Öresundsbron från Malmö och lummiga kullar på Österlen.

Det är Allsång på Skansen, Nyheterna på TV4 och dansen kring midsommarstången i Rättvik. Det är bad och solande på sommaren och sommarkvällens glada skratt från Gröna lund.

Det är promenaden ute i naturen, i Smålands djupa skogar eller längs Roslagens stränder och picknicken vid en liten sjö. Det är allemansrätten och tältandet ute i naturen och grillningen på kvällen innan solen går ner i Östersjön.

Jag gillar mitt land och att få ifrågasätta det som sker, utan att riskera att straffas för mina åsikters skull.

Mitt land är en del av mig själv och kärleken till det land där jag är född, lever och bor är något speciellt som inte kan ersättas av något annat. Jag är glad över att leva och bo i Sverige.

0 Kommentarer:

<< Hem