Mats tankar

Mina tankar och åsikter om främst Svensk politik men även om annat.

09 juni 2005

Svårt välja TV numera

Vad tittar du på när du ska köpa en TV? Numera räcker det tydligen inte bara att se till de tekniska finesserna man behöver utan även till annat.

För ett antal år sedan köpte jag en TV av fabrikat Sony. Den har jag varit nöjd med. Den hade två scart-kontakter (en till DVD-spelaren och en till dekodern och naturligtvis antenningång, texttv och annat som jag behöver.

En idealisk TV med skarp och bra bild och tillräckligt många tum för att jag ska se ordentligt när jag sitter i soffan.

För några veckor sedan så gick TVn sönder. Trist. Garantin hade givetvis gått ut men jag fann en auktoriserad TV-reparatör som kom och hämtade TVn. Det skulle ta c:a en vecka att laga den sa han och informerade om att han måste beställa en reservdel från Europa.

Två veckor senare så ringde jag och frågade hur det gick. Jag väntar på delar från Belgien, fick jag som svar. Sony har centraliserat sina reservdelsförråd och han visste inte varför det tog sån tid.

Här kan jag ju naturligtvis gissa att Sony skurit ner på personalen på det förrådet. Snik-Sony är uppenbarligen enbart intresserade av att sälja sina produkter. Att ge kunderna det vi vill ha, som bra service finns det tydligen inget intresse av.

Ytterligare en dryg vecka senare (totalt drygt tre veckor således), så ringer TV-reparatören. Jo nu har delen kommit. Vill du betala nästan 2000 (två tusen) kronor för delen inklusive mitt arbete, undrade han och tyckte att det var bättre att köpa en ny TV istället.

Tja, vad gör man, slänga ut 2000 kr på en gammal TV eller köpa en ny? Jag valde det sistnämnda och inte blev den en Sony inte. Nej numera måste man kontrollera var reservdelarna finns också och välja en firma som - förhoppningsvis - inte tar hutlöst betalt för dem dessutom.

Samsung hade en rätt trevlig modell och lika många tum och vid kontroll så visade det sig att de har ett reservdelsförråd i södra Stockholm. Det borde innebära snabba leveranstider av reservdelar den dan den TVn går sönder, hoppas jag. Så det blev en Samsung.

Etiketter:

4 Kommentarer:

At 09 juni, 2005 07:49, Blogger paradox55 skrev...

Jag kan varmt rekommendera Samsung. De är driftsäkra. Jag har fortfarande min Samsung som trots att knappar har fallit av fungerar.

Den är typ 12 år nu och helt okej. Den har varit på reparation en gång. Inga problem med reparationen.

 
At 09 juni, 2005 10:07, Blogger magnus skrev...

"Intro": Det är på sätt och vis kul att läsa bloginlägg, inte så olikt allt svammel på så kallade communities. Men även lite för torftigt och inte alls som någon journalistik (eller överhuvudtaget klokt). (Så 99,9% av bloggandet ersätter definitivt inte journalistiken.)

Du skrev lustig betydelseglidning:
"Här kan jag ju naturligtvis gissa att Sony skurit ner på personalen på det förrådet. Snik-Sony är uppenbarligen enbart intresserade av att sälja sina produkter"

Det enda som är uppenbart är att du kan gissa och har enorm fantasi. :-)

(Kanske likt många som röstar på S för att de misstror "borgare"? Endast en tes - märk frågetecknet! Lycka till med ditt tänkande och skrivande i fortsättningen...)

 
At 09 juni, 2005 10:37, Anonymous Anonym skrev...

Kan tänka mig att dom centraliserat lagret eftersom det ändå inte är så många som reparerar en TV med annat än småfel då kostnaden snabbt närmar sig priset för en ny.

Verkar för övrigt som om TV är i en brytningstid, man vet fortfarande inte riktigt hur det blir med digitaltv, hdtv, lcd-tv mm.

 
At 09 juni, 2005 17:49, Blogger Mats skrev...

paradox66: Trevligt att höra, då har jag tydligen lyckats välja rätt!


Magnus A: Jag skriver "vis" av erfarenheten. Jag har råkat ut för det otaliga gånger:

Först är servicen bra, det går snabbt och smidigt att få det man beställer. Sedan så tar det helt plötsligt lång tid och när jag ringt och frågat så har jag fått höra att de skurit ner på personalen.

Om det tar lång tid av andra skäl, så brukar de meddela det.

Så även om jag iofs säkert har bra fantasi, så är det ingen större konst att dra slutsatser från likartade händelser (på andra företag).

Dessutom, så betonar jag att det är en gissning, vilket jag tycker är viktigt. Hade jag ringt och frågat, så hade jag skrivit det. En gissning/antagande är ju en "tes", så jag inser egentligen inte problemet?

Även forskare "gissar" och drar slutsatser. Enda skillnaden är att jag inte fullföljt det sista steget - att verifiera gissningen men det framgår ju också av det jag skrivit.

Jo, jag kan hålla med om din "tes", folk röstar hellre på borgerliga partier eftersom de misstror S mfl och vice versa - för det är nämnligen samma problem åt båda hållen (notera: fakta, en undersökning för många år sedan av något av opinionsinstituten minns dock ej vilket).

Jag har dock inte det problemet, jag har röstat på partier inom båda "blocken" och gör en helhetsbedömning inför varje val.

När det gäller om bloggandet ska "ersätta" journalistiken så får det stå för dig. Jag anser att det är ett komplement.

Sedan så är det rätt kul att du, på din egen sida, konstaterar att "...nästan undra om DN:s webredaktion gått i skola hos stationsvakt...", så då är väl bloggar ungefär lika bra som DN?


Fredrik: Jo, man byter väl oftast "moduler" och "kretkort" numera, så det är ju inte som förr när de lödde och hade sig för att fixa TVn.

Eftersom jag har kabeltv och de utlovat att "analoga" TV-apparater ska fortsätta fungera i kabelnätet även när de markbundna sändningarna upphört, så tyckte jag inte att det verkade speciellt riskabelt att köpa en ny TV nu.

Innan jag köper en "avancerad" TV så vill jag att det ska slå igenom ordentligt, så att priserna sjunker och sedan så finns det tydligen olika lösningar på hdtv, om jag förstod rätt, så köper man idag är risken stor att man köper något som inte fungerar senare.

 

<< Hem